|
English
|

1977 Pontiac Phantom

Pontiac Phantom, 1977 - Here’s Bill with his baby. Don’t know if it was given to him as a parting gift, though.
Pontiac Phantom, 1977 - Here’s Bill with his baby. Don’t know if it was given to him as a parting gift, though.
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Pontiac Phantom, 1977
Big, thick bumper bars detract from the slinky shape, but give a clue as to how Mitchell intended to ensure that the operable Phantom would meet the new bumper bar regulations in the USA.
Big, thick bumper bars detract from the slinky shape, but give a clue as to how Mitchell intended to ensure that the operable Phantom would meet the new bumper bar regulations in the USA.
In these photos the car has wire wheels, red pin striping and louvers in the front fenders. Note the dashboard is also displayed
In these photos the car has wire wheels, red pin striping and louvers in the front fenders. Note the dashboard is also displayed
Images: GM Media; www.shorey.net; www.deansgarage.com
Rating:  20    -7    +27
The 1977 GM Phantom experimental car was the creation of former GM styling director William L. Mitchell. Unlike most experimental cars that flaunt a new styling idea or introduce a revolutionary concept to the car-buying public, the Phantom was simply a personal expression of its designer. Mitchell started with a Pontiac Grand Prix chassis and moved the seats and controls to the rear, giving the long-hooded car a rakish look. A variety of European influences are found on the 2-seater, including the use of chrome to wrap under the front fenders, wide chrome molding and high fender lines. Note the big conical wheel discs.

www.gmphotostore.com


Mitchell retired from GM in 1977, and left a parting memorial to his love for the long, sleek, nostalgic and racy. He knew it was the (temporary) end of the road for his kind of car: “Realizing that with the energy crisis and other considerations, the glamor car would not be around for long. I wanted to leave a memory at General Motors of the kind of cars I love”.

Paul Niedermeyer - www.curbsideclassic.com


Этот концепт стал очередным детищем Уильяма Митчелла, тогдашнего дизайн-директора General Motors. В отличие от большинства экспериментальных автомобилей, демонстрирующих новые идеи и веяния в мире автоиндустрии, «Фантом» стал выражением персональных предпочтений его дизайнера.

Во-первых, Митчелл обожал моторные отсеки размером с футбольное поле, а потому взял шасси Pontiac Grand Prix и отодвинул сиденья и органы управления далеко назад, в угоду длиннющему капоту. Во-вторых, особую страсть дизайнер питал к моделям 1920-1930-х годов. И вот «Фантом» уже сверкает коническими дисками, характерными для британских классических автомобилей.

От носа до кормы концепта пролегла длинная линия с характерной волной, вызывающая ассоциации с Buick Skylark 1953 года. А еще в двухместном концепте нашлось место для хрома под передними крыльями, сверкавшего еще в 1966 году на Pontiac GTO. Итого получился эдакий суперкар в стиле ретро, напоминающий в профиль огромную сигару.

Митчелл покинул концерн GM в 1977 году. Он прекрасно понимал, что для винтажных суперкаров пришли не лучшие времена: «Энергетический кризис и прочие экономические неурядицы не оставляют шансов дорогим и красивым автомобилям. И я хочу оставить в GM память о тех автомобилях, которые я люблю». Но в GM решили поступить по-своему: хорошенько поглядели на плод творений Митчелла, запомнили на всякий случай его идеи и подарили создателю в качестве выходного подарка, который по сей день находится в личном музее дизайнера.

Максим Кудымов - motor.ru
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments