|
English
|

2001 Oldsmobile O4 (Bertone)

Oldsmobile O4 (Bertone), 2001
Oldsmobile O4 (Bertone), 2001
Oldsmobile O4 (Bertone), 2001
Oldsmobile O4 (Bertone), 2001
Oldsmobile O4 (Bertone), 2001
Oldsmobile O4 (Bertone), 2001
Oldsmobile O4 (Bertone), 2001
Oldsmobile O4 (Bertone), 2001
Images: General Motors Corp.
Rating:  24    -17    +41
The O4 represents a sad chapter in Oldsmobile history as the last glimpse of the future we would see from the division. GM gave the media an early preview of its 2001 concepts a month before the 2001 Detriot show. Among them was the Oldsmobile O4, a small European style open air roadster said to preview the styling direction of a second generation production Alero. Unfortinately, the annouced demise of the Olds division between that time and the official debut at Detroit left the O4 as an somewhat of an orphan. At the Detriot intro on January 7th, 2001, the Oldsmobile name was quietly dropped from the concept and it was referred to as the GM O4. The car"s display spot at the show was hidden under a staircase in the back of GM"s massive stand. They never even bothered issuing a press release, much less a media kit.

The car was said to be targeted at young, fun loving buyers with its blend of international design and engineering. The design was a collaborative effort between GM and Bertone Design in Turin, Italy. The front-wheel drive car was built upon an Opel platform and powered by Opel"s 1.8-liter Ecotech turbocharged 4-cylinder engine. . The roof featured twin targa tops made of carbon fiber that snap off and could be stowed behind the rear seats. The rear window retracted into the space behind the rear seats, as well. The interior had room for four passengers and featured an "Info Ring" instrument panel with reconfigurable displays. It was inspired by Palm Pilot and other hand held devices and intended to replace the traditional knobs and gauges found on an instrument panel, center console and overhead console. Ten buttons around the top edge of the display allowed the driver to toggle smoothly from one function to the next.


Oldsmobile O4. Нечто похожее на увеличенный в размерах карт – не внешне, но по духу. Явная ориентация на молодежную аудиторию. Oldsmobile для молодежи? Крошечные «глазки» в нужный момент засияют должным образом – общий «световой генератор» плюс волоконная оптика об этом позаботятся. Непонятен (и не объяснен) индекс – «O4». Номер, под которым машина пойдет в серию? Делали ее, между прочим, вместе с итальянской студией Bertone.


Корпорация объяснила наконец смысл названия концепта Oldsmobile O4. Оказывается, «O» – это кислород, а «4» означает, что подышать им смогут четверо. Главный упор сделан на возможность трансформации крыши, что делает машину «всесезонной и всепогодной».

Платформа и турбонаддувный 1,8 л мотор позаимствованы у Opel, а дизайном занималась студия Bertone – полный интернационализм. Автомобиль явно молодежного стиля – есть надежда на то, что он сможет привлечь недавних выпускников колледжей. Отделение Oldsmobile пыталось решить задачу по омоложению клиентуры, но, увы, «O4» опоздал: отделение уже решено ликвидировать. Остается надеяться, что труды дизайнеров не пропадут даром, и концепт удастся куда-нибудь пристроить.
Source: encyclopedia.classicoldsmobile.com; «Еще линейка» (Михаил Васильев) - Журнал «МОТОР», Декабрь 2000 года; «Made in USA» (Михаил Васильев) - Журнал «МОТОР», Январь-Февраль 2001 года
Coachbuilder: Bertone
1942 Alfa Romeo 6C 2500 SS Coupe (Bertone), 1952 Abarth 1500 Coupe Biposto (Bertone), 1953 Alfa Romeo B.A.T. 5 (Bertone), 1953 Arnolt Bristol (Bertone), 1953 Aston Martin DB 2/4 (Bertone), 1953 Aston Martin DB2/4 Drophead Coupe (Bertone), 1953 Dodge Zeder (Bertone), 1953 Fiat Siata 8V (Bertone), 1954 Alfa Romeo 2000 Sportiva (Bertone), 1954 Alfa Romeo B.A.T. 7 (Bertone), 1954 Alfa Romeo Giulietta Sprint (Bertone), 1954 Aston Martin DB2/4 Spider (Bertone), 1955 Alfa Romeo B.A.T. 9 (Bertone), 1955 Alfa Romeo Giulietta Spider (Bertone), 1956 Abarth 750 (Bertone), 1956 Abarth Record (Bertone), 1957 Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale (Bertone), 1957 Fiat Stanguellini 1200 Spider (Bertone), 1957 Jaguar XK150 (Bertone), 1958 Abarth Alfa Romeo 1000 (Bertone), 1958 NSU Sport Prinz (Bertone), 1959 Maserati 3500 GT Coupe (Bertone), 1959 OSCA 1500 (Bertone), 1960 Ferrari 250 GT Prototype EW (Bertone), 1960 Gordon-Keeble GT (Bertone), 1961 ASA 1000 GT (Bertone), 1961 Aston Martin DB4 GT Jet (Bertone), 1961 BMW 3200 CS (Bertone), 1961 Ferrari 250GT (Bertone), 1961 Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1962 Iso Rivolta GT (Bertone), 1962 Simca 1000/1200S Coupe (Bertone), 1963 Alfa Romeo 2600 Sprint HS (Bertone), 1963 Chevrolet Corvair Testudo (Bertone), 1963 Iso Grifo (Bertone), 1964 Alfa Romeo Canguro (Bertone), 1965 Fiat 850 Spider (Bertone), 1965 Ford Mustang (Bertone), 1966 Jaguar FT (Bertone), 1966 Lamborghini Miura (Bertone), 1966 Porsche 911 Roadster (Bertone), 1967 Alfa Romeo Montreal Expo Prototipo (Bertone), 1967 Fiat 125 Executive (Bertone), 1967 Jaguar Pirana (Bertone), 1967 Lamborghini Marzal (Bertone), 1968 Alfa Romeo Carabo (Bertone), 1968 Bertone Panther, 1968 Lamborghini Espada (Bertone), 1968 Lamborghini Miura Roadster (Bertone), 1969 Autobianchi Runabout (Bertone), 1969 BMW 2800 Spicup (Bertone), 1969 Fiat 128 Coupe (Bertone), 1969 Iso Lele (Bertone), 1970 Bertone Shake, 1970 BMW 2200 TI Garmisch (Bertone), 1970 Lancia Stratos Zero (Bertone), 1971 Lamborghini Countach (Bertone), 1971 Lamborghini Urraco (Bertone), 1971 Lancia Stratos HF (Bertone), 1972 Citroen Camargue (Bertone), 1972 Fiat X1/9 (Bertone), 1972 Maserati Khamsin (Bertone), 1972 Suzuki Go (Bertone), 1973 NSU Trapeze (Bertone), 1974 Fiat 127 Village (Bertone), 1974 Lamborghini Bravo (Bertone), 1974 Maserati Quattroporte II (Bertone), 1975 Fiat 131 Abarth (Bertone), 1975 Fiat Visitors Bus (Bertone), 1975 Fiat X1/9 Dallara (Bertone), 1976 Alfa Romeo Navajo (Bertone), 1976 Ferrari Rainbow (Bertone), 1977 Jaguar Ascot (Bertone), 1978 Lancia Sibilo (Bertone), 1979 Volvo Tundra (Bertone), 1980 Lamborghini Athon (Bertone), 1981 Mazda MX-81 Aria (Bertone), 1982 Citroen BX (Bertone), 1983 Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1984 Chevrolet Ramarro (Bertone), 1986 Citroen Zabrus (Bertone), 1988 Lamborghini Genesis (Bertone), 1989 Bugatti EB 110 Proposal (Bertone), 1990 Chevrolet Corvette Nivola (Bertone), 1991 Lotus Emotion (Bertone), 1992 Bertone Blitz, 1992 Fiat Cinquecento RUSH (Bertone), 1994 Bertone ZER (Zero Emission Record), 1994 Fiat Punto Racer (Bertone), 1994 Porsche Karisma (Bertone), 1995 Lancia Kayak (Bertone), 1995 Opel Maxx (Bertone), 1996 Citroen Berlingo Coupe de Plage (Bertone), 1996 Fiat Enduro (Bertone), 1996 Opel Slalom (Bertone), 1997 Alfa Romeo Sportut (Bertone), 1998 Bertone Pickster, 1999 Alfa Romeo Bella (Bertone), 1999 Mazda Neospace (Bertone), 2000 Bertone Slim, 2001 Oldsmobile O4 (Bertone), 2001 Opel Filo (Bertone), 2001 Saab 9X (Bertone), 2002 Bertone Novanta, 2003 Alfa Romeo GT Coupe (Bertone), 2003 Bertone Birusa, 2003 Opel Insignia (Bertone), 2004 Aston Martin Jet2 (Bertone), 2005 Cadillac Villa Design Study (Bertone), 2006 Bertone Suagna, 2007 Chery A6CC Coupe (B23) (Bertone), 2007 Fiat Barchetta (Bertone), 2008 Bertone B.A.T. 11, 2009 Bertone Mantide, 2010 Alfa Romeo Pandion (Bertone), 2011 Jaguar B99 (Bertone), 2011 Jaguar B99 GT (Bertone), 2012 Bertone Nuccio, 2013 Aston Martin Jet 2+2 (Bertone), 2022 Bertone GB110
Comments
Hayden wicker
Monday, December 10, 2012
Not one of Oldsmobile's best concepts
I think that is why it never came out is because it looked too much like the Aztec and they don't want to repeat the epic fail that was the pontiac Aztec
Hayden wicker
Monday, December 10, 2012
Ugly ass car epic fail of a concept
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments