|
2001 Oldsmobile O4 (Bertone)
Oldsmobile O4 (Bertone), 2001
Oldsmobile O4 (Bertone), 2001
Oldsmobile O4 (Bertone), 2001
Oldsmobile O4 (Bertone), 2001
Bilder: General Motors Corp.
The O4 represents a sad chapter in Oldsmobile history as the last glimpse of the future we would see from the division. GM gave the media an early preview of its 2001 concepts a month before the 2001 Detriot show. Among them was the Oldsmobile O4, a small European style open air roadster said to preview the styling direction of a second generation production Alero. Unfortinately, the annouced demise of the Olds division between that time and the official debut at Detroit left the O4 as an somewhat of an orphan. At the Detriot intro on January 7th, 2001, the Oldsmobile name was quietly dropped from the concept and it was referred to as the GM O4. The car"s display spot at the show was hidden under a staircase in the back of GM"s massive stand. They never even bothered issuing a press release, much less a media kit.
The car was said to be targeted at young, fun loving buyers with its blend of international design and engineering. The design was a collaborative effort between GM and Bertone Design in Turin, Italy. The front-wheel drive car was built upon an Opel platform and powered by Opel"s 1.8-liter Ecotech turbocharged 4-cylinder engine. . The roof featured twin targa tops made of carbon fiber that snap off and could be stowed behind the rear seats. The rear window retracted into the space behind the rear seats, as well. The interior had room for four passengers and featured an "Info Ring" instrument panel with reconfigurable displays. It was inspired by Palm Pilot and other hand held devices and intended to replace the traditional knobs and gauges found on an instrument panel, center console and overhead console. Ten buttons around the top edge of the display allowed the driver to toggle smoothly from one function to the next.
Oldsmobile O4. Нечто похожее на увеличенный в размерах карт – не внешне, но по духу. Явная ориентация на молодежную аудиторию. Oldsmobile для молодежи? Крошечные «глазки» в нужный момент засияют должным образом – общий «световой генератор» плюс волоконная оптика об этом позаботятся. Непонятен (и не объяснен) индекс – «O4». Номер, под которым машина пойдет в серию? Делали ее, между прочим, вместе с итальянской студией Bertone.
Корпорация объяснила наконец смысл названия концепта Oldsmobile O4. Оказывается, «O» – это кислород, а «4» означает, что подышать им смогут четверо. Главный упор сделан на возможность трансформации крыши, что делает машину «всесезонной и всепогодной».
Платформа и турбонаддувный 1,8 л мотор позаимствованы у Opel, а дизайном занималась студия Bertone – полный интернационализм. Автомобиль явно молодежного стиля – есть надежда на то, что он сможет привлечь недавних выпускников колледжей. Отделение Oldsmobile пыталось решить задачу по омоложению клиентуры, но, увы, «O4» опоздал: отделение уже решено ликвидировать. Остается надеяться, что труды дизайнеров не пропадут даром, и концепт удастся куда-нибудь пристроить.
Quelle: encyclopedia.classicoldsmobile.com; «Еще линейка» (Михаил Васильев) - Журнал «МОТОР», Декабрь 2000 года; «Made in USA» (Михаил Васильев) - Журнал «МОТОР», Январь-Февраль 2001 года
|
|
|