|
English
|

1976 BMW 528 GT Coupe (Frua)

BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976
BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976
BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976
BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976
BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976
BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976
BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976
BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976
BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976
BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976
BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976
BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976
Images: www.pietro-frua.de
Rating:  11    -1    +12
Frua’s BMW 528 GT Coupé could have been Bavaria’s Montreal
Influential and prolific Italian designer of 1950's and 1960's - Pietro Frua never worked for BMW, but being responsible for several Glas cars, the company which has been taken over by BMW in 1968, and attempting to continue in the same role with BMW, Frua built four complete different prototypes of the new BMW cars and made dozens of new designs for BMW, some historians maintain that Frua influenced through his proposals aesthetics of the BMW cars of the time.

www.bmwism.com


After BMW’s takeover of Glas in the late 60s, the latter’s subcontracted exterior designer, Pietro Frua, saw an opportunity to establish a lucrative new relationship. As a result, he spent the next decade trying to lure BMW towards his styling services via a series of concept cars...

Earlier in the 1960s, Turin-born Frua had been tasked with the responsibility of styling an entire new range for Glas, a small Bavaria-based manufacturer that had made the leap from scooters and microcars to mid-range saloons and sports cars. In 1968, BMW completed the takeover of its smaller neighbour – but it was for reasons to do with engineering patents and factory space, rather than a fondness for the marque’s styling.

Catching the big fish

Undeterred, Frua set about creating a number of BMW-based concept cars in the hope of ensnaring design contracts for large-scale production runs from the Bavarian big fish. One of his final attempts came in 1976, in the form of the 528 GT Coupé. Taking a standard E12 saloon, Frua created a coupé body that bore all the trademark BMW cues, yet had a distinctly Italian flavour. Its resemblance to the Bertone-styled Alfa Romeo Montreal was obvious; there was also a hint of Lancia in there, too. Ultimately, Frua’s vision never came to fruition, and BMW decided to go it alone with its in-house design team. However, some historians argue that his influence lived on vicariously through the marque’s subsequent offerings.

Joe Breeze - www.classicdriver.com


За время своей карьеры Пьетро Фруа успел приложить руку практически ко всем маркам первой величины: ему принадлежит внешность эксцентричного концепта Volvo P1800 ES Rocket, универсала Lamborghini Faena на базе Espada, а также ряда моделей Rolls-Royce, Jaguar, Ferrari, Porsche. Некоторые автомобили он создавал на заказ, некоторые – по своему желанию. Причем творческие порывы преобладали в работах студии Frua.

Кузова, которые получались у Фруа, эстетически значительно опережали свое время. Еще в 1976 году Пьетро Фруа достаточно точно предсказал, к чему может прийти пятая серия BMW. На базе набирающего популярность седана (BMW 5 серии в кузове Е12 производилась с 1972 года) он создал купе, которое с легкой руки получило приставку GT. В кулуарах BMW эта идея обрела серийную форму лишь к 2009 году...

Своей машиной Фруа хотел продемонстрировать, как можно расширить линейку пятой серии. У него получилось невероятно стильное купе, в котором совершенно точно угадывались пряные итальянские нотки.

Фруа никогда не скрывал, что на него оказывали влияния автомобили студии Bertone, и если вы ощущаете, что в автомобиле проглядываются намеки на силуэты Alfa Romeo Montreal, Maserati Khamsin – скорее всего, так и есть. Тем не менее, Пьетро Фруа сохранил некоторые типично BMW-шные штрихи: рельефный капот, насупленный взгляд фар, а также эмблемы на стойках кузова.

За основу был взят обычный седан 528 с карбюраторным 6-цилиндровым двигателем (годом позже на 528 стали устанавливать инжектор) – техническую часть Фруа и его команда не трогали.

Необычный автомобиль объездил почти все международные автосалоны 1976 года. BMW, разумеется, тоже не могли игнорировать яркую новинку, однако кроме похвалы Фруа ничего не получил – консервативные немцы остались верны своей команде дизайнеров.

Однако именно после нескольких машин Фруа задние фонари на BMW стали расти в длину, а оформление передней части сделалось еще более серьезным – легко заметить, что некоторые элементы прототипа затем появились на «пятерке» Е28. Совпадение?

Но главное – 528 студии Frua предугадала появление модификации BMW 5 серии GT. Да современная GT не двухдверное купе, но покатая линия крыши с широкими задними фонарями и ее название говорят о том, что проекты Фруа на базе автомобилей BMW не остались незамеченными.

motor.ru
Other BMW
1936 BMW 328, 1950 BMW 501 (Pininfarina), 1955 BMW 507, 1956 BMW Isetta, 1961 BMW 3200 CS (Bertone), 1963 BMW 700 (Colani), 1967 BMW Glas 3000 V8 Fastbackcoupe (Frua), 1968 BMW 2000 ti (Frua), 1969 BMW 2800 Spicup (Bertone), 1970 BMW 2200 TI Garmisch (Bertone), 1972 BMW Turbo (Michelotti), 1975 BMW 3.0 Si (Frua), 1976 BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976 BMW Karmann Asso di Quadri (ItalDesign), 1977 BMW M1 (ItalDesign), 1981 BMW M2 (Colani), 1985 BMW Z1, 1988 BMW Z1 Break, 1989 BMW 850, 1991 BMW Nazca C2 (ItalDesign), 1991 BMW Nazca M12 (ItalDesign), 1991 BMW Z11 (E1), 1992 BMW Columbus (ItalDesign), 1993 BMW Nazca C2 Spider (ItalDesign), 1994 BMW Z13, 1995 BMW Z18, 1995 BMW Z21 (Just 4/2), 1995 BMW Z3, 1997 BMW Z07, 1997 BMW Z14 (C1), 1999 BMW Z9, 2000 BMW Z22, 2000 BMW Z9 Convertible, 2001 BMW X-Coupe Concept, 2001 BMW Z29, 2002 BMW CS-1, 2003 BMW xActivity, 2004 BMW H2R, 2005 BMW Z4 Coupe, 2006 BMW 3-Series coupe, 2006 BMW CLEVER Research Vehicle, 2006 BMW Concept Coupe Mille Miglia, 2007 BMW 1-Series tii, 2007 BMW CS, 2007 BMW X6, 2008 BMW GINA, 2008 BMW M1 Hommage, 2008 BMW Simple, 2008 BMW X1, 2009 BMW Vision EfficientDynamics, 2010 BMW Concept 6 Series Coupe, 2010 BMW Concept Gran Coupe, 2011 BMW 328 Hommage, 2011 BMW i3, 2011 BMW i8, 2011 BMW Vision ConnectedDrive, 2012 BMW Concept Active Tourer, 2012 BMW i3 Coupe, 2012 BMW i8 Spyder, 2012 BMW Zagato Coupe (Zagato), 2012 BMW Zagato Roadster (Zagato), 2013 BMW Concept X4, 2013 BMW Gran Lusso Coupe (Pininfarina), 2014 BMW Deep Orange 4 (CU-ICAR), 2014 BMW Vision Future Luxury, 2015 BMW 3.0 CSL Hommage, 2015 BMW 3.0 CSL Hommage R, 2015 BMW Compact Sedan, 2015 BMW M4 GTS, 2016 BMW 2002 Hommage, 2016 BMW Concept X2, 2016 BMW Motorrad Vision Next 100, 2016 BMW Vision Next 100, 2017 BMW 8-Series, 2017 BMW i Inside Future, 2017 BMW i Vision Dynamics, 2017 BMW Motorrad Concept Link, 2017 BMW X7 iPerformance, 2017 BMW Z4, 2018 BMW iX3, 2018 BMW M8 Gran Coupe, 2018 BMW Vision iNext, 2019 BMW Concept 4, 2019 BMW Vision M Next, 2020 BMW Concept i4, 2021 BMW i Vision Circular, 2021 BMW XM, 2023 BMW i Vision Dee, 2023 BMW Touring Coupe, 2023 BMW Vision Neue Klasse
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments