|
1963 Lancia Flavia Sport (Zagato)
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963-67
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963-67
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963-67
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963-67
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963-67 - Иное решение задних колесных арок
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963-67 - Promotional Photo
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963-67
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963-67
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963-67
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963-67
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963-67
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963-67
Images: Zagato
Lancia Flavia Sport (Zagato), 1963-67
Aluminum body, design from Ercole Spada.
Кузов такой формы мог быть только от Zagato. Никто другой не сделал бы подобную необычную облицовку радиатора или боковые стекла, заходящие на крышу
The most outrageous, and least well known, Lancia Zagato was the 1.8 litre Flavia. Designed by Ercole Spada, Zagato's main man of the era, it possessed some earlier Zagato motifs, such as the windows into the roofline, which harkened back to the Panoramic Fiats of the early fifties. It was streamlined, but Zagato did not work with a wind tunnel. They worked by feel, drew the car up on a full sized board and then started hammering. Once on the road, it was tested with the traditional tuft of cloth method. Prior to the construction of a larger facility in the late 1960s, Zagato worked primarily in aluminium, and the quest for saving weight carried over into the interior and even the paint. Paint was applied sparingly, in two or three very thin coats. The interiors were also thin, particularly the vinyl. The dashboards were hammered out of very thin aluminium, and often not covered with anything but crackle finish paint.
The Lancia Flavia Sport Zagato is not a beautiful car. Not in the conventional sense of the word. It was created to be striking in a period when Zagato abandoned its classically beautiful lines. The stylisng house which had enjoyed associations with Aston Martin was Alfa Romeo, as wall as Lancia, was commissioned to create the Sport, based on the short wheelbase platform of the convertible.
The curvaceous bodywork was a million miles away from the three-box Berlina, and even the Coupé looked restrained in comparison. However in lightweight form and with twin carburettors, the Sport lived up to its name, proving quick and agile on the road, and sensational in corners. However, sales weren’t good, due to the high cost (and challenging styling?), and following Fiat takeover of Lancia in 1969, coachbuilt models by outside design houses were pre pretty much halted overnight.
Новая модель - и снова сенсация! Lancia Flavia, сконструированная профессором Фессия (Fessia), полностью отошла от всех прежних традиций компании. На новом автомобиле не только использовались горизонтальный оппозитный двигатель и дисковые тормоза на всех колесах. Flavia стала первой итальянской моделью с передним приводом. Интересной оказалась и независимая передняя подвеска на поперечной рессоре. Огромное разочарование на первых седанах вызвал механизм переключения передач на рулевой колонке.
Первым из новой серии был представлен седан, оказавшийся не таким привлекательным 4-местным автомобилем. Однако вскоре пришла очередь неизбежных спортивных версий от Touring ("Туринг"), Pininfarina и Zagato. Естественно, что рычаг переключения передач у них находился на полу. Купе от Pininfarina было тесновато для 4 человек, а его сдвоенные фары неуклюже располагались по углам передних крыльев. Zagato представила непривычно выглядевший обтекаемый кузов со сложной облицовкой радиатора.
Кузов для Flavia от Zagato, выполненный из легкого сплава, помог обеспечить автомобилю прекрасные характеристики. К сожалению, для этого варианта 2-литровый двигатель не был предназначен.
Source: www.silverstoneauctions.com; classics.honestjohn.co.uk; cars.4sole.ru
|
|
|