|
English
|

1960 Gordon-Keeble GT (Bertone)

Gordon-Keeble GT Prototype (Bertone), 1960
Gordon-Keeble GT Prototype (Bertone), 1960
Gordon-Keeble GT Prototype (Bertone), 1960
Gordon-Keeble GT Prototype (Bertone), 1960
Gordon-Keeble GK1 (Bertone), 1964-66
Gordon-Keeble GK1 (Bertone), 1964-66
Gordon-Keeble GK1 (Bertone), 1964-66
Gordon-Keeble GK1 (Bertone), 1964-66
Gordon-Keeble GK1 (Bertone), 1964-66
Gordon-Keeble GK1 (Bertone), 1964-66
Gordon-Keeble GK1 (Bertone), 1964-66
Gordon-Keeble GK1 (Bertone), 1964-66
Gordon-Keeble GK1 (Bertone), 1964-66 - The first production car - chassis No. 001
Gordon-Keeble GK1 (Bertone), 1964-66 - The first production car - chassis No. 001
Images: Bertone; www.gordonkeeble.org.uk; www.ucapusa.com
Rating:  13    -1    +14
This smart, close-coupled four-seat coupe featured a fiberglass body set on a separate multi-tubular chassis. It was very fast thanks to the 300-bhp Chevy 327 V-8, and also offered good handling and running refinement.

The Bertone styling dated from 1960, and was a more elegant forerunner of the Iso Rivolta shape. The G-K was distinguished by a four-headlamp front end, with the lamps mounted in slant-eye formation.

Considered as desirable as a Ferrari at the time, it nonetheless lacked the cachet of a famous name. Ultimately, the Gordon-Keeble was a commercial failure because it was underpriced. It's a very sought-after car today because of its rot-free body, but not common or widely known outside its home country.

auto.howstuffworks.com


John Gordon and Bernie Rodgers purchased the defunct Peerless Motors Ltd and built there, the fibreglass bodied, TR3 engined 4-seater Peerless GT in 1958. One car finished 16th at Le Mans that year but the overall sales were not as expected and John Gordon left the company in 1959, later that year meeting up with Jim Keeble - engineer and racing driver - and, encouraged by USAF pilot Rick Neilson - whose Chevrolet Corvette Jim Keeble serviced - transplanted a 3.5L Buick V8 into a Peerless Chassis. Hence was born the idea of a bigger, better luxurious 4-seater with ample V8 power aimed at the luxury market and incorporating all the latest developments of 1960s competition engineering.

The chassis, similar to the Peerless, was to have a 1 inch square tube space-frame, a De Dion rear axle with positive location and all round disc brakes to cope with the 290 bhp(gross) at 6250rpm provided by the 4.6 litre Chevrolet V8 engine. The body shell was designed by Giugiaro and built by Bertone with aluminium panels. Design was started by Jim Keeble in November 1959. The chassis was finished by January 1960 and transported to Turin, Italy for the bodywork to be attached. The car was duly finished in March 1960 and featured as a star exhibit on the Bertone stand at the Geneva Motor Show in March 1960 as a fully finished car registered 472 LKX and named as the Gordon GT. Taking 4 months from start to finish, this was an amazing achievement.

At the Geneva Motor Show, the car was well received and created a great deal of interest internationally. The car was road tested as a prototype (unusually) by Autocar on 29th April 1960 and again in October 1960 by which time it had covered 14,000 miles in 6 months. The report was full of superlatives and describes the car as "the most electrifying vehicle that it has ever tested."

Later that year, John Gordon took the prototype to Detroit for a test-drive by Chevrolet President, Ed Cole and Zora Duntov. They were sufficiently impressed that they agreed to supply 1000, 327cu.in. Corvette engine/gearbox units annually as well as full access to the Chevrolet distribution network in the USA.

www.gordonkeeble.org.uk


В 50-е гг. управляющий директор Джон Гордон (John Gordon) и конструктор Джим Кибл (Jim Keeble) были привлечены к созданию и производству спортивных купе Peerless, которые в дальнейшем переименовали в Warwick. Последней их работой стала установка на машины двигателя Chevrolet V8. Тогда же ими овладела идея создания нового автомобиля.

Работая вместе, они задумали полноценное 4-местное купе с кузовом из стеклопластика. Но, в отличие от модели Peerless/Warwick, Гордон и Кибл заказали проект кузова итальянской фирме Bertone. Это был первый британо-итальяно-американский гибрид 60-х гг., который позже дополнили Jensen Interceptor и серия Bristol 407/412.

Первый прототип будущей серийной модели Gordon-Keeble GKl Джим Кибл создал в 1960 г. Основу конструкции составили рама из труб квадратного сечения, двигатель Chevrolet V8 (4 л, 230 л.с.) и стальной кузов, спроектированный и изготовленный итальянской Bertone. Машина одной из первых в Европе получила передок с 4 фарами. Из других технических особенностей отметим заднюю подвеску de Dion, дисковые тормоза на всех колесах и американскую коробку передач Borg-Warner.

Подготовка к производству заняла 4 года. К тому времени компания получила название Gordon-Keeble и финансовую помощь Джорджа Уонсборо (George Wansborough), ранее работавшего на фирме Jowett, а также приобрела завод в Истлей, близ Саутгемптона.

После дебюта возникла задержка из-за проблем с получением стальных кузовов по приемлемой цене. Выхода найдено не было, и компания решилась на использование стеклопластика, что оказалось дешевле. Серийные машины снабжались более мощным двигателем и более эффективными дисковыми тормозами. Рамы для них изготавливали на заводе в Истлей, а корпуса кузовов поставляла фирма Williams & Pritchard из Лондона.

С самого начала главной проблемой Gordon-Keeble оказалась необходимость поддержания низкой цены на свою продукцию, иначе автомобили невозможно было продать. Но это не давало прибыли, а когда цену подняли, продажи упали.

После выпуска более 100 автомобилей, развивавших скорость 217 км/ч, компания обанкротилась. Ее приобрела фирма Harold Smith ("Геролд Смит") из Лондона, переименовала модель в Gordon-Keeble IT и попыталась продавать за более высокую цену, но неудачно.

Наконец, в 1967 г. имущество банкрота выкупил американец Де Брюни (De Bruyne). Его компания из Ньюмаркета в Восточной Англии предприняла попытку возродить модель под названием De Bruyne. Машину даже показали на Нью-Йоркском автосалоне. К сожалению, усилия не привели к успеху. Хотя Джим Кибл организовал фирму по обслуживанию и ремонту выпущенных машин, это был конец проекта. Тем не менее, благодаря стеклопластиковому кузову и ремонтопригодному шасси большая часть этих автомобилей существует до сих пор.

avtoclassika.com
Coachbuilder: Bertone
1942 Alfa Romeo 6C 2500 SS Coupe (Bertone), 1952 Abarth 1500 Coupe Biposto (Bertone), 1953 Alfa Romeo B.A.T. 5 (Bertone), 1953 Arnolt Bristol (Bertone), 1953 Aston Martin DB 2/4 (Bertone), 1953 Aston Martin DB2/4 Drophead Coupe (Bertone), 1953 Dodge Zeder (Bertone), 1953 Fiat Siata 8V (Bertone), 1954 Alfa Romeo 2000 Sportiva (Bertone), 1954 Alfa Romeo B.A.T. 7 (Bertone), 1954 Alfa Romeo Giulietta Sprint (Bertone), 1954 Aston Martin DB2/4 Spider (Bertone), 1955 Alfa Romeo B.A.T. 9 (Bertone), 1955 Alfa Romeo Giulietta Spider (Bertone), 1956 Abarth 750 (Bertone), 1956 Abarth Record (Bertone), 1957 Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale (Bertone), 1957 Fiat Stanguellini 1200 Spider (Bertone), 1957 Jaguar XK150 (Bertone), 1958 Abarth Alfa Romeo 1000 (Bertone), 1958 NSU Sport Prinz (Bertone), 1959 Maserati 3500 GT Coupe (Bertone), 1959 OSCA 1500 (Bertone), 1960 Ferrari 250 GT Prototype EW (Bertone), 1960 Gordon-Keeble GT (Bertone), 1961 ASA 1000 GT (Bertone), 1961 Aston Martin DB4 GT Jet (Bertone), 1961 BMW 3200 CS (Bertone), 1961 Ferrari 250GT (Bertone), 1961 Maserati 5000 GT Coupe (Bertone), 1962 Iso Rivolta GT (Bertone), 1962 Simca 1000/1200S Coupe (Bertone), 1963 Alfa Romeo 2600 Sprint HS (Bertone), 1963 Chevrolet Corvair Testudo (Bertone), 1963 Iso Grifo (Bertone), 1964 Alfa Romeo Canguro (Bertone), 1965 Fiat 850 Spider (Bertone), 1965 Ford Mustang (Bertone), 1966 Jaguar FT (Bertone), 1966 Lamborghini Miura (Bertone), 1966 Porsche 911 Roadster (Bertone), 1967 Alfa Romeo Montreal Expo Prototipo (Bertone), 1967 Fiat 125 Executive (Bertone), 1967 Jaguar Pirana (Bertone), 1967 Lamborghini Marzal (Bertone), 1968 Alfa Romeo Carabo (Bertone), 1968 Bertone Panther, 1968 Lamborghini Espada (Bertone), 1968 Lamborghini Miura Roadster (Bertone), 1969 Autobianchi Runabout (Bertone), 1969 BMW 2800 Spicup (Bertone), 1969 Fiat 128 Coupe (Bertone), 1969 Iso Lele (Bertone), 1970 Bertone Shake, 1970 BMW 2200 TI Garmisch (Bertone), 1970 Lancia Stratos Zero (Bertone), 1971 Lamborghini Countach (Bertone), 1971 Lamborghini Urraco (Bertone), 1971 Lancia Stratos HF (Bertone), 1972 Citroen Camargue (Bertone), 1972 Fiat X1/9 (Bertone), 1972 Maserati Khamsin (Bertone), 1972 Suzuki Go (Bertone), 1973 NSU Trapeze (Bertone), 1974 Fiat 127 Village (Bertone), 1974 Lamborghini Bravo (Bertone), 1974 Maserati Quattroporte II (Bertone), 1975 Fiat 131 Abarth (Bertone), 1975 Fiat Visitors Bus (Bertone), 1975 Fiat X1/9 Dallara (Bertone), 1976 Alfa Romeo Navajo (Bertone), 1976 Ferrari Rainbow (Bertone), 1977 Jaguar Ascot (Bertone), 1978 Lancia Sibilo (Bertone), 1979 Volvo Tundra (Bertone), 1980 Lamborghini Athon (Bertone), 1981 Mazda MX-81 Aria (Bertone), 1982 Citroen BX (Bertone), 1983 Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1984 Chevrolet Ramarro (Bertone), 1986 Citroen Zabrus (Bertone), 1988 Lamborghini Genesis (Bertone), 1989 Bugatti EB 110 Proposal (Bertone), 1990 Chevrolet Corvette Nivola (Bertone), 1991 Lotus Emotion (Bertone), 1992 Bertone Blitz, 1992 Fiat Cinquecento RUSH (Bertone), 1994 Bertone ZER (Zero Emission Record), 1994 Fiat Punto Racer (Bertone), 1994 Porsche Karisma (Bertone), 1995 Lancia Kayak (Bertone), 1995 Opel Maxx (Bertone), 1996 Citroen Berlingo Coupe de Plage (Bertone), 1996 Fiat Enduro (Bertone), 1996 Opel Slalom (Bertone), 1997 Alfa Romeo Sportut (Bertone), 1998 Bertone Pickster, 1999 Alfa Romeo Bella (Bertone), 1999 Mazda Neospace (Bertone), 2000 Bertone Slim, 2001 Oldsmobile O4 (Bertone), 2001 Opel Filo (Bertone), 2001 Saab 9X (Bertone), 2002 Bertone Novanta, 2003 Alfa Romeo GT Coupe (Bertone), 2003 Bertone Birusa, 2003 Opel Insignia (Bertone), 2004 Aston Martin Jet2 (Bertone), 2005 Cadillac Villa Design Study (Bertone), 2006 Bertone Suagna, 2007 Chery A6CC Coupe (B23) (Bertone), 2007 Fiat Barchetta (Bertone), 2008 Bertone B.A.T. 11, 2009 Bertone Mantide, 2010 Alfa Romeo Pandion (Bertone), 2011 Jaguar B99 (Bertone), 2011 Jaguar B99 GT (Bertone), 2012 Bertone Nuccio, 2013 Aston Martin Jet 2+2 (Bertone), 2022 Bertone GB110
Other Gordon-Keeble
1960 Gordon-Keeble GT (Bertone)
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments