|
1978 Ford Fiesta Fantasy
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Pickup
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Pickup
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Pickup
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Pickup
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – 2+2 Hardtop
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Cabriolet
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Cabriolet
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Two-seater Sportscar
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Two-seater Sportscar
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Two-seater Sportscar
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Two-seater Sportscar
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Estate
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Estate
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Estate
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978 – Estate
Ford Fiesta Fantasy Concept, 1978
Bilder: Ford Motor Company
Ford Fiesta Fantasy multi-purpose concept
Купе с посадочной формулой 2+2, пикап, универсал, двухместное купе и кабриолет
Long before the Transformers came along in the mid-80s, Ford were busy making their Mk1 Fiesta the original Autobot. It may be laughable today, but if the principal idea behind the Fiesta Fantasy had caught on, the entire world may have thought about motoring differently.
The basic ethos behind the Fantasy was to design and build one car that can do it all, rather than needing a number of different vehicles for different jobs.
To do this Ford took one of their Mk1 Fiestas and promptly cut the back off to create a pick-up. From here, they then designed and developed a selection of add-ons that could be fitted to convert the car to what you wanted it to be on that day. This meant you could move all your junk in the pick up on Monday, fill the estate version with shopping on Tuesday, take the kids to school with the 2+2 hardtop fitted on Wednesday, turn it into a two-seater sportscar for Thursday, and then soak up some sunshine with the cabriolet roof fitted for Friday. All from the same car!
Sounds amazing, although we imagine storing all these plastic, fiberglass, and fabric add-ons could cause a few issues.
Удивительный по задумке концепт Fiesta Fantasy был разработан в Детройте на базе маленького хэтча и показан публике на мотор-шоу в Чикаго в 1978 году. По сути, прототип представлял собой пикап, функционал которого легко и быстро менялся путем установки различных надстроек.
Гениальная задумка позволяла, имея в гараже всего лишь один компактный автомобиль, в понедельник перевезти кучу хлама на пикапе. Во вторник поехать за покупками на универсале. В среду доставить детей в школу на купе с посадочной формулой 2+2. В четверг выкатить из гаража двухместный псевдоспорткар. А в пятницу – погреться под лучами солнца в кабриолете.
Несмотря на привлекательность и оригинальность, в серийное производство автомобиль так и не пошел. Как минимум из-за вопросов к размерам гаража, в котором владелец такой универсальной машины на все случаи жизни должен хранить пять разных вариантов достаточно громоздких надстроек.
Кстати, Fiesta Fantasy была далеко не единственным и даже не первым примером подобной многофункциональной машины. За пару лет до нее Ford показал похожий по сути концепт Prima, а в 1995 году коллекцию машин «много в одном» дополнил Mercedes-Benz Vario Research Car. Кто знает, какими были бы современные автомобили, доберись эти трансформеры в свое время до конвейера.
Quelle: www.adrianflux.co.uk; ru.motor1.com
|
|
|