Stout Scarab (1935): Первый минивэн в мире

Photo: James Haefner
Photo: James Haefner
Photo: James Haefner
Photo: James Haefner
Photo: James Haefner
Photo: James Haefner
Photo: James Haefner
Photo: James Haefner
Photo: Michael Furman
Photo: Michael Furman
Stout Scarab (1935): Первый минивэн в мире
Stout Scarab (1935): Первый минивэн в мире
Stout Scarab (1935): Первый минивэн в мире
Stout Scarab (1935): Первый минивэн в мире
William Stout, left, with a Scarab.
William Stout, left, with a Scarab.
Иллюстрация в Popular Mechanics, 1936 г.
Иллюстрация в Popular Mechanics, 1936 г.
''The interior of the car is extremely comfortable and roomy, with a table and movable chairs,'' reported The Phillips Shield, a publication of the Phillips 66 petroleum company.
''The interior of the car is extremely comfortable and roomy, with a table and movable chairs,'' reported The Phillips Shield, a publication of the Phillips 66 petroleum company.
Scarab foretold modern minivans with folding table, movable seats.
Scarab foretold modern minivans with folding table, movable seats.
1936 Stout Scarab Ad - Fortune magazine, November 1935
1936 Stout Scarab Ad - Fortune magazine, November 1935
Stout Scarab, 1932-35
Stout Scarab, 1932-35
Stout Scarab, 1941
Stout Scarab, 1941
Stout Scarab, 1946
Stout Scarab, 1946
Stout Scarab, 1946
Stout Scarab, 1946
Иллюстрации: www.nytimes.com; www.jameshaefner.com; aldenjewell's photostream
Рейтинг:  17    -1    +18
Уильям Б. Стоут (William Bushnell Stout) стал первым американским авиаконструктором разработавшим и построившим цельнометаллический коммерческий самолет, ставший родоначальником легендарного семейства Ford Tri-Motor.

Авиатор до мозга костей, он стремился применить авиационные наработки к автомобильному дизайну. И это у него получилось! Свой девиз: « Упрощай и облегчай!», он применил и в автостроении. Даже конструкция кузова его Scarab своей аэродинамикой и методикой сборки напоминала аэроплан.

Корпус автомобиля был выполнен из алюминия, а фордовский мотор V-8 располагался в корме, прикрытый широкими решетками радиатора. Scarab впервые в мире получил полностью независимую подвеску.

Благодаря огромной колесной базе и заднемоторной компоновке в Scarab был абсолютно ровный пол и большой внутренний объем. Салон этого первого в мире минивэна напоминает комнату в отеле. Задний диван шириной почти два метра, трансфомируемые боковые сиденья, откидной столик и в наши дни встретишь не на каждом минивэне. А для тридцатых годов это была просто фантастика.


The earliest thinking behind the MPV (multi-purpose vehicle or multi-passenger vehicle) format as we recognize today can be traced back to 1935 and William Bushnell Stout’s Scarab.

This Detroit entrepreneur and inventor took his inspiration from airplanes. With his experience of designing an all-metal twinengined aircraft, he decided to adapt the fuselage into a vehicle intended to be an office-on-wheels.

To make maximium use of space “on board,” he placed the engine, a Ford V8, at the very back, and moved the driving position forward so the steering wheel was almost directly above the front wheels. There was no “hood” to speak of. The wheels were positioned at each corner and the streamlined profile had what car designers today call a “monospace” (or “one-box”) shape — with no visually separated engine or luggage compartments.

Although the driver’s seat was fixed into position, the rear bench seat had cushions that could be rearranged into a full-length bed, the front passenger seat could swivel round to face the rear, and a fold-down table was hinged on the left side of the interior for meetings. However, at a cost of $5,000 each, just nine were sold.
По материалам: www.ohtm.org; www.automobile-age.info
Обсудить автомобиль
Автор
E-mail
Комментарий