Pontiac: Вождь краснокожих

Chief Hood Ornament – Pontiac (1926) – Patent
Chief Hood Ornament – Pontiac (1926) – Patent
Chief Hood Ornament – Pontiac (1928)
Chief Hood Ornament – Pontiac (1928)
Chief Hood Ornament – Pontiac (1933) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1933) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1935) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1935) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1935) – Patent
Chief Hood Ornament – Pontiac (1935) – Patent
Chief Hood Ornament – Pontiac Master Six 2-door Touring Sedan (1936) – Photo: James Howe
Chief Hood Ornament – Pontiac Master Six 2-door Touring Sedan (1936) – Photo: James Howe
Chief Hood Ornament – Pontiac (1936) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1936) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1937) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1937) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1939) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1939) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1941) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1941) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1946)
Chief Hood Ornament – Pontiac (1946)
Chief Hood Ornament – Pontiac (1947)
Chief Hood Ornament – Pontiac (1947)
Chief Hood Ornament – Pontiac (1948) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1948) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1948) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1948) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac Silver Streak (1950) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac Silver Streak (1950) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac Chieftain Deluxe Four Door Sedan (1951)
Chief Hood Ornament – Pontiac Chieftain Deluxe Four Door Sedan (1951)
Chief Hood Ornament – Pontiac Chieftain (1952) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac Chieftain (1952) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1953) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac (1953) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac Safari (1955) – Photo: Jill Reger
Chief Hood Ornament – Pontiac Safari (1955) – Photo: Jill Reger
Pontiac (1933–1936) – Hood Ornament identification guide
Pontiac (1933–1936) – Hood Ornament identification guide
Pontiac (1936–1940) – Hood Ornament identification guide
Pontiac (1936–1940) – Hood Ornament identification guide
Pontiac (1940–1948) – Hood Ornament identification guide
Pontiac (1940–1948) – Hood Ornament identification guide
Pontiac (1948–1956) – Hood Ornament identification guide
Pontiac (1948–1956) – Hood Ornament identification guide
Pontiac (1948–56) – Hood Ornament identification guide
Pontiac (1948–56) – Hood Ornament identification guide
Иллюстрации: fineartamerica.com; www.taillightking.com; socalcarculturesblog.blogspot.com
Рейтинг:  5    -1    +6
Капоты американских автомобилей Pontiac, начиная с самой первой модели, украшала эмблема — голова индейца в традиционном головном уборе из перьев.

Имя Pontiac новая автомобильная марка получила в 1926 году в честь индейского вождя племени оттава, сплотившего в 1762 году вокруг себя семь племен и выступавшего в Семилетней войне на стороне французских колонистов, — его-то «портрет» и красовался на заводском знаке машины: то натуралистический, то стилизованный.

Даже массивное накапотное украшение в виде реактивного самолета на моделях 1955—1956 годов можно было при желании увенчать пластмассовой головой индейца, которая светилась в темноте благодаря подведенной к ней маленькой лампочке.

Но 1957 году традиционную фирменную эмблему было решено убрать. Теперь, согласно жесткому вердикту нового босса, никаких индейцев на новых машинах не допускалось.

Своя логика в этом была: в прежние годы автомобиль Pontiac позиционировался на рынке как «Вождь Шестицилиндровых», то есть как самая массовая и популярная американская модель с шестью цилиндрами, — а теперь центр тяжести переносился на V-образные восьмицилиндровые моторы, и в этом контексте чрезмерное педалирование традиционного имиджа марки, сложившегося не одно десятилетие тому назад, действительно могло оказаться некстати.


In the greatest days of Detroit styling, the typical studio had experts in the design of trim and ornamentation. Detail didn't get much grander than items like this 1951 Pontiac hood ornament. It's probably a hefty 3 pounds of metal. With fuel economy and profit margins today, such extravagance is not considered on the everyman's car, and very rare even on the most luxurious brands. The fine detailing and design on the classic item are amazing. It's a bit of sculpture that had no purpose on the car, no function, apart from style. Common '51 Pontiacs got the regular all chrome hood mascot, but this was the special lighted amber version, a small bulb inside would illuminate the chieftain's head. The absolute peak of hood ornament design may be the 1955 Starchief amber head ornament. Where the '51 recalled the art deco Raymond Loewy locomotives, the '55 took the Chieftain into the jet age, sprouting broad swept chrome wings and slick blended turbine pontoons. After '55, the Indian head disappeared, and only the jet remained.
По материалам: www.autoreview.ru; vin2d.blogspot.com
Обсудить автомобиль
Автор
E-mail
Комментарий