2021 Volvo Concept Recharge

Volvo Concept Recharge, 2021
Volvo Concept Recharge, 2021
Volvo Concept Recharge, 2021
Volvo Concept Recharge, 2021
Volvo Concept Recharge, 2021
Volvo Concept Recharge, 2021
Volvo Concept Recharge, 2021
Volvo Concept Recharge, 2021
Volvo Concept Recharge, 2021
Volvo Concept Recharge, 2021
Volvo Concept Recharge, 2021
Volvo Concept Recharge, 2021
Volvo Concept Recharge, 2021 – Interior
Volvo Concept Recharge, 2021 – Interior
Volvo Concept Recharge, 2021 – Interior
Volvo Concept Recharge, 2021 – Interior
Volvo Concept Recharge, 2021 – Interior
Volvo Concept Recharge, 2021 – Interior
Иллюстрации: Volvo
Рейтинг:  8    -1    +9
Volvo is going EV-only and the company has unveiled the new Concept Recharge, which is being billed as a “manifesto for the next generation of all-electric” models.
Компания Volvo провела онлайн-мероприятие Tech Moment, на котором рассказала о ключевых моментах стратегии электрификации. План предусматривает полный переход на электромобили к 2030 году, глубокую технологическую трансформацию и выпуск моделей новой волны. Возглавит линейку преемник кроссовера XC90, тогда как роль предвестника электрических Вольво следующего поколения отведена Volvo Concept Recharge. Он намекает на облик будущих моделей шведской марки, а также демонстрирует особенности компоновки и оснащения.

Концепт Volvo Concept Recharge и последующие за ним серийные электрокары будут построены на новой платформе-скейтборде с плоской батареей в полу. Главные особенности — растянутая колесная база, короткие свесы, колеса увеличенного диаметра и большой отсек между передними сиденьями. Фирменный стиль, продвигающий подход «меньше, но лучше» (минимум лишних и выступающих элементов), преподносится как новый. Он разработан командой дизайнеров под руководством Робина Пейджа и является развитием нынешней стилистики.

Неудивительно, что Concept Recharge сохранил все фамильные черты. Это и фары-мьёльниры с необычной графикой (ночью они «открываются», чтобы показать основные модули), и вертикальные фонари, снабженные выдвижными крыльями для снижения сопротивления воздуху на высокой скорости. Вместо традиционной решетки радиатора — глухой «щит». На крыше — неотъемлемый атрибут всех грядущих Volvo: лидар производства Luminar, сканирующий пространство перед автомобилем на 300 метров вперед.

Вдобавок дизайнеры оптимизировали линию крыши, занизили капот и изменили положение кресел, впихнув между ними большой вещевой отсек. Центральное место на передней панели занял 15-дюймовый дисплей медиасистемы, работающей под управлением Android Automotive OS. Важный момент: Volvo объявила, что для новых моделей разработает зонтичную операционку VolvoCars.OS, которая включит в себя бортовые и «облачные» системы и даст разработчикам доступ к встроенным функциям автомобиля. Плюс на смену множеству блоков управления придет централизованная система из нескольких мощных вычислительных платформ NVIDIA.

Кроме того, Volvo продолжит сотрудничество с производителем батарей Northvolt. До конца десятилетия компании доведут показатель плотности хранения энергии до 1000 ватт-часов на литр объема (сейчас 700 Вт·ч/л), что обеспечит дальность пробега без подзарядки в 1000 километров, причем в реальных условиях. При этом время зарядки уже через несколько лет сократится как минимум вдвое. Отслужившие своё тяговые батареи будут использовать повторно, например, как промежуточный буфер для накопления излишков энергии, или отправят на переработку партнерам.


For Volvo Cars, electrification is more than simply a shift in powertrains. It represents a new paradigm in car design, and the Volvo Concept Recharge is a manifesto for the next generation of all-electric Volvos.

True to the heritage of Scandinavian design, Concept Recharge has the mantra of ‘less but better’ at its core. For example, by removing the complexity of the internal combustion engine, the designers have been able to evolve the car’s proportions to increase interior space while also improving aerodynamic efficiency. The result is a car that offers genuinely better solutions to support a sustainable family life.

Volvo’s first generation of electric cars shares a floor with combustion engine-powered cars, which requires a balance in proportions and space to be able to accommodate both a battery pack and an internal combustion engine.

The next generation of Volvo’s fully electric cars – the first of which is the company’s first SUV on a completely new electric-only technology base – will feature flat floors, as previewed in the Concept Recharge.

By removing the engine and replacing it with a full battery pack under the flat floor, the designers have extended the wheelbase and the wheel size of the car. The result is shorter overhangs, as well as a lot more interior space, including a large storage area between the front seats.

In the Concept Recharge these advancements have led designers to reposition the seats, optimise the roof profile and lower the bonnet of the car while retaining the high eye point beloved by drivers of cars such as the Volvo XC40, XC60 and XC90. This approach creates efficiency gains in aerodynamics compared with a typical SUV, which improves range.

This concept car also introduces a new Volvo design language. Continuing the theme of ‘less but better’, all unnecessary elements have been removed and what remains is treated with a high-precision, flush execution.

The traditional grille has been replaced with a shield-like structure, supported by a new interpretation of Volvo Cars’ Thor’s Hammer headlight design. These include the latest HD technology-enabled pure graphic which open at night to reveal the main lamp units.

Signature vertical rear lamps connect to the brand’s strong design heritage, but are reimagined with a set of wings that extend at higher cruising speeds to further improve overall aerodynamics.

“Our Concept Recharge represents a manifesto for the all-electric future of Volvo Cars, as well as a new type of vehicle,” said Robin Page, Head of Design at Volvo Cars. “It displays new and modern proportions that go hand in hand with increased versatility and shows what technology can enable in terms of design.”

The Volvo design language also takes a new form inside the Concept Recharge. The flat floor provides more space and a better seating position for all those inside the car.

A large, 15-inch standing touchscreen is the centre of a new and improved user experience for the company’s next-generation connected infotainment system. Designed to be logical and intuitive to use, technology helps provide a serene and calm experience.

The latest infotainment technology goes hand in hand with those other hallmarks of Scandinavian design: clean lines and extensive use of sustainable and natural materials inside the cabin.

“Inside the Concept Recharge, we create a truly Scandinavian living room feeling,” added Robin Page. “The interior integrates our latest user experience technology with beautiful, sustainable and natural materials. Each part of the interior is like a piece of art and could stand alone as individual furniture in a room. We use the latest technologies but not for their own sake. We always focus on the benefits that technologies can bring.”

Finally, the Concept Recharge also reflects Volvo Cars’ safety ambitions in coming years. A LiDAR sensor, built by technology company Luminar and a critical part of Volvo Cars’ plan for forthcoming safe autonomous drive technology, is placed in an optimal position on the roof to collect data on the environment around the car.

“With the Concept Recharge, we continue the rich roots of Volvo’s design DNA in a modern and fresh way as we move into our all-electric future,” concluded Robin Page. “It represents everything we believe customers expect from a pure electric Volvo and we’re excited to take this philosophy into our next generation of cars.”
По материалам: motor.ru; Volvo Press Release
Обсудить автомобиль
Автор
E-mail
Комментарий