|
2003 Toyota Fine-S
Иллюстрации: Toyota Motor Corporation.
The Toyota FINE-S concept, which made its debut at the North American International Auto Show in January 2003, wasn’t Toyota’s first fuel-cell vehicle, but it was the boldest design concept to use the hydrogen-fuelled hybrid powertrain.
Whereas other fuel-cell vehicles produced by Toyota focused on the development and integration of the hybrid technology into an existing model – the North American Highlander SUV – the FINE-S concept was Toyota’s first demonstration of how the innovative hybrid technology wasn’t merely about economy and emissions, but also encompassed style and performance.
The concept’s fuel cell system was housed beneath the floor of the vehicle, giving the FINE-S a low centre of gravity, and as each of the four wheels was driven by a separate electric motor, the sporty concept promised handling performance to match its sleek and sporty appearance.
Another benefit of locating the powertrain components underneath the FINE-S was that it allowed the designers to utilise space normally occupied by the internal combustion engine to maximise space inside. Even with its low roofline, there was enough space inside the FINE-S concept to comfortably seat four people, each one in an individual seat.
Although the FINE-S concept has remained a sporting take on the fuel cell hybrid vehicle, the technology underpinning it has continued in its development and is set to hit the market in its sportiest form yet when the Toyota Fuel Cell Vehicle goes on sale during 2015.
Andrew Biddle - blog.toyota.co.uk
Концептуальная разработка Toyota - спортивный автомобиль Fine-S - еще один образец экологически чистого транспортного средства, которое, помимо дружелюбного отношения к природе, демонстрирует еще и ряд очевидных преимуществ чисто практического толка.
Автомобиль использует модную сегодня гибридную систему питания и приводится в движение электроэнергией, которая вырабатывается в водородных топливных элементах. Выброс вредных веществ в атмосферу - нулевой.
Применение такой схемы открывает перед разработчиками автомобилей дополнительные перспективы в деле компоновки внутреннего пространства машины и совершенствования ходовых качеств. Упомянутые водородные элементы могут быть установлены практически в любом месте транспортного средства. В Fine-S каждое колесо приводится в движение отдельным электромотором, что вкупе с современными системами управления тягой обеспечивает весьма неплохие ездовые характеристики.
В результате моторный отсек превратился в некий рудиментарный придаток, а большая колесная база позволила создать очень просторный салон с четырьмя раздельными креслами. Кстати, ширина машины - почти два метра.
Экстерьер - чистые спортивные линии, минимальные свесы и клиренс, "экологическая" ненавязчивая двухцветная окраска.
Демонстрация Fine-S предваряет появление на рынке первого экологически чистого автомобиля компании - FCHV, который будет построен на базе популярного внедорожника Highlander. За природу можно быть спокойным.
Леонтий ТЮТЕЛЕВ, "Эко" (Журнал "МОТОР" 3-2003)
|
|
|