|
1999 Toyota HV-M4
Иллюстрации: Toyota Motor Corporation.
This next century midsize minivan is the world’s first four-wheel drive hybrid.
TOYOTA HV-M4 It’s what Toyota bills as the first hybrid four-wheel drive in the world – and it owes a lot to the progress they’ve made on the Prius hybrid sedan. Like the Prius, the six-seater HV-M4 uses both a gas engine and batteries in tandem to provide leaner, cleaner power. But in the HV-M4, there’s a new twist: all-wheel drive. The HV-M4 uses a pair of electric motors and a CVT to extract the most efficiency out of its 2.4-liter four-cylinder engine. Under light loads, the batteries are used to power the electric motors at both the front and rear axles; under heavier loads, the engine is used to supply the thrust. Under very heavy acceleration loads, both are used. To engage its four-wheel drive, the HV-M4 senses when a wheel is slipping, then diverts enough energy from the spinning wheel to reduce its spin – and sending the extra power to the rear wheels to even out traction.
Toyota в очередной раз подтвердила репутацию лидера японского автопрома: HV-M4 — первый в мире гибридный полноприводный автомобиль. Лишенный характерной для других концептов сумасшедшинки, этот гибрид в фас напоминает Renault Espace. Главное достоинство новинки заключается в уникальной силовой установке. В штатных режимах передние колеса через бесступенчатый вариатор приводит 2,4-литровый бензиновый двигатель, которому помогает электромотор, работающий от батарей, подзаряжающихся от ДВС и рекуперации. В случае же пробуксовки, автоматически подключается второй электромотор, расположенный над задним мостом. Схема достаточно сложная, но фирма намерена запустить машину в серию в 2001 г.
По материалам: www.thecarconnection.com; Владимир Матвейчук, журнал "Автомобили" 1999, "Токио 99: в моде — практичность"
|
|
|