|
1982 Citroen BX (Bertone)
Citroen BX (Bertone), 1982
Citroen BX (Bertone), 1982
Citroen BX (Bertone), 1982
Citroen BX, 1982-86 - Interior
Citroen BX, 1982-86 - Cutaway
Citroen BX Europeenne, 1983
Citroen BX Break, 1985-86
Citroen BX Break, 1985-86
Citroen BX Break, 1985-86
Citroen BX Break, 1985-86
Citroen BX Break, 1985-86
Citroen BX Break, 1985-86
Citroen BX Break, 1985-86
Citroen BX Break, 1986-94
Citroen BX GTi 16 Soupapes, 1987-89
Citroen BX GTi 16 Soupapes, 1987-89
Citroen BX GTi 16 Soupapes, 1987-89
Citroen BX GTi 16 Soupapes, 1987-89
Citroen BX GTi 16 Soupapes, 1987-89
Citroen BX GTi 16 Soupapes, 1987-89
Citroen BX Chamonix, 1988
Citroen BX Millesime, 1990
Иллюстрации: Andre LE ROUX; CITROEN
Citroën BX (1982-1993)
Angular shaping remained a strong design theme in the Citroën BX which was manufactured from 1982 until 1993. It was designed by Marcello Gandini, best known for the Lamborghini Countach. Partly inspired by the Volvo Tundra; designed by fellow Citroën contributor Flaminio Bertoni, Gandini's bold lines on this large hatchback proved that, like Bertoni's Traction Avant from the 1930s, family cars needn't be boring.
For years Gandini had been designing angular concepts, none of which had got anywhere near production. They were all far too radical for conservative car makers – but not Citroën, which embraced the boxy look wholeheartedly.
Created to take over where the GSA left off, the BX came in hatchback or estate flavours, both with five doors. Key requirements for the car were light weight (900kg for the base model) and long service intervals, the latter leading to the advertising strapline "loves driving, hates garages".
Дебют BX состоялся в Париже в 1982 году, где автомобиль был представлен сразу в нескольких вариантах, и вызвал большой интерес у публики. Дизайн Citroen BX принадлежит знаменитой итальянской студии Bertone. Этот двухобъемный 5-ти дверный 5-ти местный хэтчбек нацеленный на широкий диапазон покупателей занял место между CX и GSA. Citroen BX одним из первых получил вклеенные лобовое и заднее стекла, почти ровное днище и утопленные дверные ручки, что, несмотря на очевидную угловатость форм, наделило автомобиль отменными аэродинамическими свойствами. По низкому коэффициенту лобового сопротивления BX стал одним из лидеров среди серийно выпускающихся моделей. Но главным коньком конструкторов Citroen является гидропневматическая подвеска, настоящий источник комфорта. Ещё одной визитной карточкой Citroen является односпицевый руль.
По материалам: info.citroen.co.uk; www.autocar.co.uk
Разработки студии
Bertone
|
|
|