|
1981 Ford Cockpit (Ghia)
Ford Cockpit (Ghia), 1981
Ford Cockpit (Ghia), 1981
Ford Cockpit (Ghia), 1981
Ford Cockpit (Ghia), 1981
Ford Cockpit (Ghia), 1981
Ford Cockpit (Ghia), 1981
Ford Cockpit (Ghia), 1981
Ford Cockpit (Ghia), 1981
Ford Cockpit (Ghia), 1981
Ford Cockpit (Ghia), 1981
Ford Cockpit (Ghia), 1981
Иллюстрации: Ford Motor Company;
Ghia Cockpit, powered by a rear-mounted Piaggio engine.
THE COCKPIT — one of Ford Motor Company’s concept cars of the late 1980’s and 1990’s – is projected to achieve fuel economy better than 75 miles per gallon in city driving. The three-wheeled car, which seats two persons in tandem, was so named because it resembles the cockpit of a fighter plane. The hinged canopy lifts hydraulically. The car is powered by a 12-horsepower, 200cc, single-cylinder engine mounted inside the rear wheel. It is 119 inches long, 56 inches wide, 48 inches high, and weighs 770 pounds – about one-third the weight of today’s Ford Escort. The Cockpit is a featured attraction in Ford Division’s 1982 auto show exhibit.
Ford Division, Public Relations Department
Displayed at the 1982 show, the Ghia Cockpit three-wheeler was a mileage champ, offering fuel economy of better than 75 miles per gallon. The bubble canopy recalled the styling of a fighter jet, but the 200cc, 12 horsepower engine provided less-than stellar acceleration and top speed. This commuter special featured a sophisticated hydraulic suspension and was lightened by the extensive use of plastic, including the entire canopy structure.
www.chicagoautoshow.com
According to Ford, the two-seat Cockpit could achieve fuel economy better than 75 miles per gallon. Seating two people in a tandem position, and featuring a single rear wheel driven by a motor, the Cockpit was intended for use in heavily-congested cities. The three-hinged canopy lifted hydraulically upward, revealing an aircraft-style cockpit, hence the car's name. Powered by a 12-horsepower
200cc single-cylinder motorcycle-like engine, the Cockpit offered the dual advantage of outstanding fuel economy linked with optimum cruising speed to provide acceptable inner-city highway transportation during an energy crisis. The triangular chassis, with additional side support bars, incorporated all the mechanical accessories. The windshield was made of laminated glass and the
canopy and rear window were made of reinforced plastic. The transverse-spring front suspension was controlled by hydraulic shock absorbers. While the rear-mounted engine and driving wheel were set at the apex of the chassis and sprung by two integral coil spring shock absorbers.
Concept Car Central
К концу семидесятых годов автопроизводители США окончательно поняли, что будущее за более экономичным транспортом. Настала эпоха великого уменьшения размеров и внедрения прогрессивных технологий. На смену квадратным помпезным кузовам пришли футуристические аэродинамичные формы. Карбюраторные моторы постепенно начали вытесняться компактными агрегатами с более совершенной системой питания.
Иногда эксперименты и стремления разрушить устоявшуюся парадигму приводили к необычным результатам. Так, представления о гипотетическом городском автомобиле воплотились в концепте Ford Cockpit 1981 года туринского кузовного ателье Ghia. Три колеса, три метра длины и вес как у тяжелого мотоцикла-круизера. Радикальнее не придумаешь!
Cockpit вмещал только водителя и пассажира — они располагались друг за другом, словно в истребителе. Авиационные ассоциации усиливал подъемный колпак крыши и бокового остекления. При этом назвать машину «дорожным самолетом» язык не поворачивается. Cockpit оснастили жалким 200-кубовым одноцилиндровым моторчиком от скутера Piaggio с приводом на заднее колесо.
Разработчики обрекли водителя на медленный, печальный, но очень экономичный круизинг. На каждую сотню километров автомобильчик нюхал чуть более трех литров топлива и таким образом представлялся идеальным городским транспортом эпохи топливного кризиса. Но сложные времена рано или поздно заканчиваются, и у водителей вновь просыпается страсть к технике, на которой можно ездить, а не ползать.
motor.ru
|
|
|