|
1974 Ferrari 330 Convertibile (Zagato)
Ferrari 330 Convertibile (Zagato), 1974
Ferrari 330 Convertibile (Zagato), 1974
Ferrari 330 Convertibile (Zagato), 1974
Ferrari 330 Convertibile (Zagato), 1974
Ferrari 330 Convertibile (Zagato), 1974
Ferrari 330 Convertibile (Zagato), 1974
Ferrari 330 Convertibile (Zagato), 1974
Ferrari 330 Convertibile (Zagato), 1974
Ferrari 330 Convertibile (Zagato), 1974
Ferrari 330 Convertibile (Zagato), 1974
Ferrari 330 Convertibile (Zagato), 1974
Иллюстрации: RM Auctions; Zagato; www.ferraridatabase.com
Ferrari 330 GTC Convertibile (Zagato), 1974
In 1974, Chinetti commissioned the 330 Convertibile Zagato. Zagato’s tenth car based on a Ferrari chassis was inspired by the 3Z Spider, albeit with significant changes. The name Convertibile reflected the type of body, which this time was fitted with rear pillars and a “targa” type removable rigid roof. The tail was higher and heavier and did not slope down as it did on the blue version. The front headlights were visible, but veiled with an innovative darkened plexiglas cover that was rectangular and flush with the body. The rear light clusters were also modified and recessed in smaller niches than before. The car, which was a light red, looked strong and marginally heavier than the Spider, which was probably Chinetti’s intention, so as to bring out the Convertible element. The catastrophic Oil Crisis in the mid Seventies started the inevitable decline of this type of personal luxury item. And the 330 Convertible was the only one of its type.
В 1974 году предприимчивый Кинетти заказал Zagato новую интерпретацию Ferrari. На этот раз в качестве донора взяли аварийный 330GT и на его шасси построили кузов, во многом напоминавший предшественника – 3Z. Основными отличиями были интегрированная в заднюю часть кузова дуга с массивными стойками и съемная, убиравшаяся в багажник, жесткая крыша в стиле «тарга», позволявшая превращать купе в кабриолет. Изменения косметического характера коснулись передней и задней части машины. Место поворотных щитков, прикрывавших фары, заняли неподвижные прозрачные обтекатели, крышку багажника подняли заметно выше и сделали почти горизонтальной. Это придало внешности автомобиля, получившего наименование 330GTC Convertible, некоторую тяжеловесность. Сразу после женевской премьеры машина растворилась где-то на просторах Америки и с тех пор ни разу нигде не засветилась.
По материалам: Zagato; Чертова дюжина (Владимир Князьков), Журнал "Мотор" 5-2007
|
|
|