 |
1969 Chevrolet Astro III
Chevrolet Astro III, 1969
Chevrolet Astro III, 1969
Chevrolet Astro III, 1969
Chevrolet Astro III, 1969
Chevrolet Astro III, 1969
Chevrolet Astro III, 1969
Chevrolet Astro III, 1969
Chevrolet Astro III, 1969
Chevrolet Astro III, 1969
Chevrolet Astro III, 1969
Chevrolet Astro III, 1969
Chevrolet Astro III, 1969 - Illustration: Roy Lonberger
Иллюстрации: General Motors Archive; www.shorey.net; Sixty Years of Chevrolet by George H. Dammann, 1972; www.motortrend.com; deansgarage.com
Chevrolet Astro III Experimental Car, 1969
Astro III was the third in a series of Astro concepts, with Astro I bowing in 1967, and the XP-800 Astro II released the following year. Astro III had an Allison turbine engine in the rear, rear wheels mounted in twin pods and a pair of wheels close together up front. A canopy rose to enter/exit two-passenger cockpit.
www.chicagoautoshow.com
The 1969 Chevrolet Astro III was a sleek, two-passenger experimental car resembling an executive jet aircraft, even down to its tricycle-type wheel arrangement. It was envisioned as a high-performance vehicle suited for travel on restricted access or possibly systems-controlled interstate highways of the future.
The Astro III vehicle, with its red and black fiberglass body, tapered to a slim nose enclosing twin tires on a common pivot, giving the appearance of a single front wheel. A power-actuated canopy moved forward and upward from the passenger compartment, to give easy entrance and exit to the specially contoured individual seats.
Astro III had an aircraft-type interior finished in black. The twin front wheels were steered by power-assisted pistol grip lever controls. Rear vision was provided by closed circuit television from a viewing screen mounted on a console between the seats.
Powerplant for Astro III was the Model 250-C18 gas turbine engine produced by the Allison Division of General Motors. This engine was selected because of its lightweight and high power output. It weighed only 139 pounds and produced 317 net horsepower.
Though many tricycle-type automobiles have been produced over past years, none of them have been completely acceptable with regard to their handling. The key to good stability of a tricycle-type vehicle is the placement of the center of gravity. As the distance between the front tires or tread is reduced, the same resistance to rollover can be maintained by lowering the center of gravity through design and component location. These two technological conditions of aerodynamic efficiency and dynamic stability were necessary to resolve before proceeding with the Astro III design.
Bill Bowman - wiki.gmnext.com
В 60-х годах ХХ века, на волне развития космонавтики и реактивных самолётов, у автодизайнеров появились новые образцы для стилистических заимствований. Одним из ярких примеров такого "аэрокосмического" дизайна был Chevrolet Astro III. Экспериментальный автомобиль с газотурбинным двигателем мощностью 317 л.с., построенный в 1969 году.
Сопла двух выхлопных труб столь внушительного диаметра служили для обеспечения свободного тока раскалённых газов - непременного условия работы газовой турбины. Из самолётного мира перекочевали и аэродинамические тормоза в виде "закрылков" на краю "крыльев".
Дверью являлась верхняя часть кабины. Eе следовало приподнять вверх и сдвинуть вперед, чтобы попасть в салон с двумя ковшами-сиденьями. Руля, в привычном понимании, не было. Управлялся Astro III при помощи двух "джойстиков" (в кавычках - потому что в 1969 году такого понятия ещё не существовало). Зеркала заднего вида заменяла телекамера, изображение с которой выводилось на монитор между креслами. Фары выдвигались в стороны из носового обтекателя, чуть позади сдвоенного переднего колеса.
В 80-х годах в Chevrolet вновь возродили имя Astro, только теперь его носителем стал безликий минивэн.
Автомобили марки
Chevrolet
|
|
 |