|
1968 Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale)
Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale), 1968
Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale), 1968
Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale), 1968
Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale), 1968
Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale), 1968
Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale), 1968
Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale), 1968
Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale), 1968
Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale), 1968
Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale), 1968
Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale), 1968 - Interior
Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale), 1968 - Interior
Ferrari 330 GT Shooting Brake (Vignale) - Turin'68
Bob Peak’s original sketch for a Ferrari “station wagon”
Иллюстрации: blogautomobile.fr; carcatalog2.free.fr
Ferrari 330 GT 2+2 Shooting Brake (#7963), 1968 - the last Ferrari by Vignale
The first Ferrari shooting brake, the 250 GTO SWB "Breadvan", was built in 1962 by Gioto Bizzarini. It was actually a humpback version of the infamous race-winning 250 GTO, and was subsequently entered in the 1962 Le Mans 24 Hours. The second shooting brake made out of a Maranello-built car came six years later. Shaped on the 330 GT, the Vignale "wagon" was ordered by renowned US Ferrari importer Luigi Chinetti. It sparkled from "Coco" Chinetti's mind and was brought to life by Alfredo Vignale, who died shortly after. Unlike other shooting brakes, the 330 GT Vignale was rebodied almost completely, with only the windshield and the doors being kept from the original 330 GT 2+2 that was used as a base car.
Still considered one of the strangest Ferrari to survive to this day, the Vignale was unveiled at the 1968 Turin Show. Since then it has travelled from Philadelphia to Virginia and then to Paris before finding its peace in Jay Kay's garage. The Vignale's specs are still impressive after 45 years: 305 HP coming from a 4.0-liter V12, 0-62 mph (100 km/h) in 6.3 seconds, and top speed rated at 152 mph (245 km/h). You know what I like most about it besides the intriguing design? The yellow over green paint job. Who says a Ferrari has to be red anyway?
Виньяле сотрудничал с Ferrari примерно до 1954 года, создав за это время около 160 кузовов. В октябре того года Джованни Микелотти спроектировал кабриолет для модели 250GT с округлыми летящими линиями. Однако насколько известно, этот интересный проект так и не был реализован.
Производство Ferrari неуклонно увеличивалось, дорожные автомобили выпускались все более крупными сериями, счет пошел на сотни. Возможностей Carrozzeria Vignale было уже недостаточно. К тому же резко возросла активность Pininfarina, превратившейся со временем в своего рода «придворного портного» для Маранелло. В конце концов там пришли к выводу о необходимости перемен и, как это ни прискорбно, отказались от дальнейшего сотрудничества с Vignale. Так много обещавший дуэт распался. Как говорится, не спелись…
Самый последний Ferrari, одетый Виньяле, представлен в 1968-м на салоне в Турине. Несколько перегруженный декоративными элементами спорт-универсал на шасси слегка помятой в аварии серийной модели 330GT 2+2 построен по заказу американского дилера Луиджи Кинетти. Объем впечатляющего, яркого в прямом и переносном смысле кузова скрадывала удачно подобранная двухцветная окраска – темно-зеленый и золотистый «металлик». Тем не менее нашлись и такие, кто счел его «гадким утенком». Их имен сегодня не помнит никто, автомобиль же до сих пор неизменно восхищает всех, кто его видит.
По материалам: www.autoevolution.com; motormedia.ru
Разработки студии
Vignale
|
|
|