|
1967 Fiat 125 Samantha (Vignale)
Fiat 125 Samantha (Vignale), 1967
Fiat 125 Samantha (Vignale), 1967
Fiat 125 Samantha (Vignale), 1967
Fiat 125 Samantha (Vignale) - Turin'67
Иллюстрации: www.vignale.org; Zwischengas Archiv
Fiat 125 Special Coupé 'Samantha' Vignale (1967-71)
Designer: Virginio Vairo
One of the most illustrious of Italian coachbuilders, Carrozzeria Vignale had been founded in 1948 by Alfredo Vignale, whose career had begun pre-war with a successful design on the FIAT Topolino chassis. Enzo Ferrari’s favoured coachbuilder during the Maranello manufacturer’s formative years, Carrozzeria Vignale also designed and built cars for Lancia and Maserati among others, and in the 1960s branched out into automobile manufacture in its own right. For FIAT, Vignale built show models, prototypes and some limited edition models. Based on the contemporary FIAT 124 and 125 models, the 1.6-litre Vignale-bodied Samantha was built in small numbers in the late 1960s. Vignale’s sleek coupé body had very fluid lines thanks to the recessed ‘pop up’ headlights, yet nevertheless afforded comfortable seating for four and a decent amount of luggage space. With 100bhp on tap, delivered via a five-speed gearbox, the Samantha was similar in performance to the 125S donor car with a 0-60mph time of 13 seconds and a top speed of 106mph. The downside was that it cost twice as much.
Production run of the Samantha 125S is estimated at approximately 100 and these cars were not distributed through FIAT main dealers, foreign importation being left in the hands of independent specialists. The Samantha was not sold in France, although it was available in Monaco, while its UK distributor was the F Demetriou Group. Only a relative handful are believed to survive, making the Samantha 125S one of the rarest twin-cam FIATs of the period.
Построенное Альфредо Виньяле на базе Fiat 125 (1967-1972) купе «Саманта» (1967-1971). Автомобили с женскими именами были очень распространены в 60-х годах, однако об этой модели мало что известно, и именно этот недостаток информации является частью очарования Fiat 125 Coupe Vignale «Samantha».
Дизайнер автомобиля Вирджинио Вайро (Virginio Vairo) также занимался разработкой Maseraty Indy (1968-1974), в котором можно увидеть определенные черты сходства с Fiat Samantha. Помимо этого Вайро отвечал за дизайн концепт-кара Matra M530 Sport (1968), на задней стойке которого можно увидеть три круглых отверстия, такие же как и на Samantha. Передний воздухозаборник под бампером напоминает разработанный Пьетро Фруа Maserati Mistral (1963-1970).
Эстетика этого автомобиля была обусловлена его гладкими и элегантными линиями, наклоном открытых фар, вдохновленных Lamborghini Miura (Bertone, 1966-1971), которые затем появятся и на Porsche 928. Можно сказать, что дизайн этой модели находится вне времени, было даже заявлено, что Samantha «самое красивое в мире четырехместное купе».
Автомобиль был представлен в 1967 году на Туринском автосалоне и вызвал восхищение публики. После этого он пошел в производство. Владелец такого автомобиля может похвастаться, что обладает уникальной моделью, так как всего было выпущено порядка 100 экземпляров. Из них 48 автомобилей имели правый руль для экспорта в Великобританию.
Следует отметить, что модель не продавалась самим Фиатом. Диструбуцией во Францию через Монако занимался GAM (General Automobile Monagasque), а поставками в Англию группа F. Dimitriou (Frixos Dimitriou).
Другие кузовные ателье также выпустили ряд модификаций на базе Fiat 125: Moretti (125 GS 1.6), Zagato (125Z), Savio (125 Coupe, 125 SW), Bertone (125 Executive).
По материалам: www.bonhams.com; carstyling.ru
Разработки студии
Vignale
Смотрите статьи об этом автомобиле:
|
|
|