 |
1966 Fiat 124 (Moretti)
Fiat 124 Berlinetta (Moretti), 1967
Fiat 124 Berlinetta (Moretti), 1967
Fiat 124 Coupé (Moretti), 1967
Fiat 124 Coupé (Moretti), 1967
Fiat 124 Coupé (Moretti), 1967
Fiat 124 Coupé (Moretti), 1969
Fiat 124 Coupé (Moretti), 1969
Fiat 124 Special GS 1.4 (Moretti), 1969
Fiat 124 Coupé (Moretti), 1967 - Brochure
Fiat 124 Coupé (Moretti), 1967 - Brochure
Fiat 124 Coupé (Moretti), 1967 - Brochure
Fiat 124 Coupé (Moretti), 1967 - Brochure
Иллюстрации: www.moretti-cars.net; tocmp.org
Moretti 124 Berlinetta 4/5 Posti, 1966/67
Moretti 124 Coupé 4 Posti, 1966/67
Designer: Dany Brawand
At the Turin Motorshow of 1966 Moretti first showed a 124 based coupe. It began production in 1967, with some revised features relative to the show-car of the previous year. It was available either with the 1197cc (60bhp) engine from the normal 124, or with the 1438cc (70bhp) from the 124 Special. Two versions were produced, a 2+2-seater and a five-seater, the main difference being in the height of the car, the track and overall length remaining the same. Mechanically they were also identical.
The 124 was also used by a variety of Italian coachbuilders as the basis of both one-off show cars and limited production runs. Moretti produced the 124 and 124S Coupes based on the saloon, whilst Vignale and Lombardi also produced Coupés based on the saloon. Touring Superleggera removed the roof from the standard saloon to produce a four-seat cabriolet, known as the 124C4. Some different saloon designs were also produced, Savio and Scioneri for examples.
На базе Fiat 124 был создан еще целый ряд спортивных автомобилей, и некоторые из них даже выпускались небольшими сериями. Но к самому Фиату эти машины имели лишь опосредованное отношение: их проектировали и выпускали сами кузовные ателье.
В этом ряду особенно заметна продукция фирмы Moretti. Небольшая туринская компания еще с двадцатых годов выпускала автомобили собственной конструкции, но в пятидесятые переключилась на производство оригинальных машин на шасси серийных Фиатов. Этому помогла дружба Джанкарло Моретти с владельцем империи Fiat Джованни Аньелли, позволившая наладить поставки компонентов на выгодных условиях.
На туринском автосалоне — 1966 фирма Moretti показала двухдверку на шасси Fiat 124. Автором эффектной внешности в духе Fiat Dino Spider был экс-дизайнер ателье Michelotti Дани Браван. Годом позже началось мелкосерийное производство. Предлагалось две модификации, отличавшиеся формой крыши: четырёхместная Berlinetta и Coupé посадочной формулы 2+2 с более стремительным силуэтом.
По материалам: www.carsfromitaly.net; motor.ru
Разработки студии
Moretti
|
|
 |