|
1964 Ford Mustang
1964-1/2 Ford Mustang Convertible, 1964
Ford Mustang Convertible, 1964
Ford Mustang Convertible, 1964
Ford Mustang Convertible Ad, 1964
Ford Mustang Hardtop Coupe, 1964
Ford Mustang Hardtop Coupe, 1964
Ford Mustang Hardtop Coupe, 1964 - Interior
Ford Mustang GT 2+2 Fastback, 1966
Иллюстрации: www.carculture.com
#58 - The 100 most beautiful cars (The Daily Telegraph)
Ford Mustang, стал классическим примером грамотной маркетинговой политики, разработанной Ли Якоккой (L. Iacocca).
The 1964-1/2 Mustang is the original and quintessential Ford Mustang. It originally debuted at the 1964 New York World Fair and was sold for an astonishing $2,368. Because of the price and unparalleled style, the car helped to usher in the muscle car era. It featured a 289 cid V8 engine that produced 210 horsepower. This car was so important to not only the automotive industry but the United States as a whole that it was issued its very own commemorative postage stamp in 1999.
The Mustang came along at the right time, when the first of the baby boomers were coming into young adulthood and their forty-ish parents, about to be free of their offspring, could think about something other than four-door sedans and station wagons. So there were two generations that were ripe for buying something both financially accessible and sporty. The car was so perfectly attuned to the market that some 400,000 were snapped up in the first year of production, a record. The base price for a wheezing six-cylinder Falcon engine with a three-speed gearbox and drum brakes was $2368, but even when equipped with a high-performance V-8, the Mustang was a tremendous bargain.
Joe Oros led the winning design team, and quite a lot of the classic 1961 Lincoln Continental shows up in the car, especially the fender profile with the slight rear kickup. The front end, with the high rectangular center grille, is closely patterned on the 1950s Dual-Ghia, styled by Chrysler's Virgil Exner. Once again, nothing is simple in the car-design business. Don Kopka, who retired as Ford design VP in 1987, did the first Mustang restyling when he arrived from Chrysler. He told me he'd thought the Mustang was too flat and rectilinear, so he made the 1967 car rounder and fatter, but he eventually believed "the '64-1/2 was much better," a handsome admission from any designer.
When the project was first conceived at GM, Mustang was one of many "cowboy movie" names that were entertained, most of which have subsequently shown up on cars and trucks -- Bronco, Scout, Pony, Palomino, and Pinto come to mind -- but the now-iconic name didn't really matter. It could have been called Cayuse or Silver, two suggestions not yet used, because it was the concept and the look that mattered, as proven by the Mustang II deviation. To quote another bit from Barney Clark's document, "You could, in a sense, 'style it and forget it' -- there would be no necessity for yearly revisions or major face-lifts." Today's successful retro design just about proves that thesis.
Появление на свет этой разработки проходило на фоне черной полосы в жизни концерна Ford. Недавний провал модели Edsel принес убыток в 250 млн. долларов и, казалось, твердо убедил Генри Форда II в том, что любые перспективные исследования рынка дело если не гиблое, то убыточное точно. В этой связи новая модель рождалась как модификация «компакта» Falcon. Неспешный ход работ был резко форсирован после того, как менеджер по планированию продаж «увидел» новую модель настолько четко, что смог «завести» Якокку и всю его команду на круглосуточную работу в три смены. Вначале разработали социальный адрес машины и ее имидж. По имеющейся информации, потребитель жаждал увидеть дальнейшую генерацию Thunderbird, но в более демократичном секторе и предназначенную не только «для мужчин». В тоже время новая модель должна была по-прежнему оставаться машиной для «фанов» и любителей развлекательных поездок. Композицию основного объема кузова решили заимствовать от Lincoln Mark II, у которого был чрезвычайно динамичный силуэт благодаря очень длинному капоту и укороченному багажнику. Для «злости» на машину установили узкие, напоминающие лезвие ножа бамперы и глубоко посаженную в нишу облицовку радиатора с фигуркой бегущего мустанга. Кроме этого, машина имела хищный «нос а ля Maserati» и подчеркивающие боевой характер зарешеченные отверстия обдува задних тормозов, от которых впрочем, пришлось отказаться, так как пара решеток прибавляла 5 долларов к цене, а после провала Edsel приходилось экономить каждый цент.
Популярность Mustang превысила успех Falcon и принесла фирме большие прибыли. Думается, что большая доля успеха заключалась и в удачно найденном решении внешнего облика новинки. Это подтверждали и многочисленные подражания основному объему кузова с длинным капотом и коротким багажником. Аналогично формируются силуэты таких автомобилей, как Mercury Cougar, Chevrolet Camaro, Dodge Challenger, европейского Ford Capri и японской Toyota Celica. Идея динамичного силуэта была не нова и с успехом использовалась в 30-е и 40-е годы для формирования облика таких дорогих автомобилей, как Auburn и Duesenberg. В 70-е годы эта мода благодаря «Mустангу» вновь вернулась и начала быстро распространяться на сектор дорогих и престижных машин, таких, как Lincoln серии Mark и Cadillac Eldorado.
По материалам: blog.4wheelonline.com; www.automobilemag.com; Н. Розанов, Журнал "Автомобили" 9-1998
Смотрите статьи об этом автомобиле:
|
|
|