 |
2002 Chevrolet Bel Air
Chevrolet Bel-Air Concept, 2002
Chevrolet Bel-Air Concept, 2002
Chevrolet Bel-Air Concept, 2002
Chevrolet Bel-Air Concept, 2002 - Interior
Chevrolet Bel-Air Concept, 2002 - Interior
Chevrolet Bel-Air Concept, 2002 - Interior
Chevrolet Bel-Air Concept, 2002 - Interior
Images: General Motors Corp.
The 2002 Chevrolet Bel Air pays hommage to the orginal legend. The two-door concept celebrates an American icon in a manner reminiscent of the 1950s originals with style, performance and an exciting new Vortec 3500 turbocharged five-cylinder concept engine. The rear-drive Bel Air concept was inspired by several interior design cues from its 1950s predecessor.
The rear-wheel-drive concept also was inspired by several interior design cues from its 1950s predecessor. The simple, elegant passenger compartment features a twin-element instrument panel, steering column-mounted gearshift and bench seats.
The original small-block Chevrolet V8 option featured in the 1955 used the latest advances in engine technology to set a new benchmark for performance and dependability. The 2002 Bel Air is powered by a Vortec 3500 turbocharged inline five-cylinder concept engine based on the highly regarded inline engine family that debuted in GM’s midsize sport-utility vehicles. The all-aluminum engine delivers up to 315 horsepower and 315 lb-ft of torque, and is mated to a Hydra-Matic 4L60-E electronically controlled four-speed automatic transmission.
To provide the appropriate structure for a large convertible, the Bel Air concept uses a 21st century interpretation of body-on-frame construction, employing the same hydroforming technology used in the frame rails of the Corvette and GM’s new midsize sport-utility vehicles. The hydroformed frame rails help provide impressive torsional rigidity and stiffness.
Chevrolet brought back the Bel Air name for a new concept that blended the graceful lines of the classic 1955-57 Bel Airs, with 21st century performance and technology. Utilizing body-on-frame construction, the concept sported the signature Bel Air beltline kick-up, the Chevrolet bowtie, and 5-spoke 18-inch aluminum wheels. The 1950s inspired cockpit featured twin-element instrument panel, steering column-mounted gearshift, and bench seats in colors that match the exterior. Under the hood of the Bel Air concept was an all-aluminum Vortec 3500 turbocharged inline 5-cylinder concept engine with 315 horsepower and 315 lb-ft of torque. "This new engine is just as significant as that V-8 was in the ’55," said Wayne Cherry, GM’s vice president for design.
Концепт Chevrolet Bel Air – очевидное противопоставление General Motors фордовской «Гром-птице». Четырехместный двухдверный кабриолет повторяет многие черты Bel Air середины пятидесятых годов: «опоясывающее» ветровое стекло, характерный изгиб-подъем поясной линии, хромировка и даже горловина бензобака, скрытая под стеклом заднего фонаря. А интерьер! Совершенно старомодная приборная панель (особенно спидометр), рычаг коробки, торчащий прямо из рулевой колонки, плоские сиденья-диваны. Но есть и другое сходство.
С появлением в 1955 году Chevrolet Bel Air связана небольшая техническая революция – в нем использовался самый передовой по тем временам «маленький» V8 корпорации. Под капотом концепта 2002 года – тоже новинка: экспериментальный рядный 5-цилиндровый двигатель с турбонагнетателем, прямой потомок семейства рядных «шестерок» Atlas, которыми сейчас комплектуются среднеразмерные внедорожники корпорации, в частности, Chevrolet TrailBlazer. Мотор развивает 315 л.с. и 430 Нм, коробка автоматическая четырехступенчатая Hydra-Matic, привод – на задние (!) колеса. Кнопкой на рулевом колесе можно выбрать заранее запрограммированные режимы управления двигателем (подача топлива, момент впрыска, угол опережения зажигания) в зависимости от того, чего вы хотите от него добиться – максимальной отдачи или экономичности.
Посадка в новом Bel Air чуть выше, чем сейчас принято, – это создает у водителя иллюзию, что автомобиль (4852х1819х1392 мм, колесная база 2820 мм) крупнее, чем есть на самом деле. Конструкция кузова своеобразная – формально рамная, но в современной интерпретации. Рама Bel Air сварена из легких гидроформованных элементов, как в Chevrolet Corvette или нынешних компактных внедорожниках компании. Она необходима для обеспечения открытому кузову достаточной жесткости.
Пойдет ли Bel Air в производство? Трудно сказать, но если и пойдет, то только в очень мелкосерийное, пока же это лишь красивый шоу-кар для демонстрации нового двигателя.
Source: www.supercars.net; www.chicagoautoshow.com; «Революционное наследие» (Михаил Васильев) - Журнал «МОТОР», Март 2002 года
|
|
 |