|
English
|

2001 Stola S82

Stola S82, 2001
Stola S82, 2001
Stola S82, 2001
Stola S82, 2001
Stola S82, 2001
Stola S82, 2001
Stola S82 - Design Sketch by Aldo Brovarone, 1999
Stola S82 - Design Sketch by Aldo Brovarone, 1999
Stola S82 - Design Sketch by Aldo Brovarone, 1999
Stola S82 - Design Sketch by Aldo Brovarone, 1999
Images: Stola S.p.a.; www.virtualcar.it
Rating:  9    -5    +14
Italia S82 Spyder,
The Italian carrozzieri had a major presence at the recent Geneva auto show, with Bertone, Fioravanti, I.DE.A. Institute, Italdesign-Giugiaro, Pininfarina and Zagato all showing their latest concept cars. But there was more to come from Turin.

Carcerano and Stola decided to give low-profile debuts to their new concept cars, which were unveiled a week after Geneva at Milan's Design in Motion exposition.

Stola is an engineering and metal parts maker that was founded in Turin in 1919. It has operations in Italy, France, Brazil and India.

Stola showed its fourth concept car, the Italia S82 Spyder, at Milan. Like the 1996 Dedica and the 1998 Abarth Monotipo, the Italia S82 Spyder was styled by retired Pininfarina chief designer Aldo Brovarone.

The Stola S81, unveiled at the 2000 Turin auto show, was styled by Marcello Gandini.

The Italia S82 Spyder is basically a reinterpretation of the current Porsche Boxster. It takes design cues from the Porsche 550-1500 RS Spyder of the early 1950s - the car actor James Dean was driving when he was killed.

For the Italia S82 Spyder, Stola mainly modified the Boxster's body panels. Stola kept the original headlamps and rear lamps, as well as the interior, to simplify a possible limited production of the vehicle.

Stola boosted engine output to 450hp, giving a top speed close to 300kph. The Italia S82 Spyder also features a Brembo racing brake system.


НЕ ИЩИТЕ на кузове этого родстера фирменные гербы Porsche, хотя в его облике ясно просматриваются черты родстера Boxster. Этот спайдер под названием Stola Italia S82 построен итальянской кузовной фирмой Stola и был показан на прошедшей в Турине выставке «Дизайн в движении».

Источником вдохновения для дизайнеров послужил спидстер Porsche 550 — «гоночная» версия Porsche 356, на которой были выиграны гонки в Ле-Мане (1953 г.) и Тарга Флорио (1956 г.). А базой для творческих изысков стал серийный Boxster. Лобовое стекло машины теперь ниже на 100 мм, с дверей исчезли наружные ручки, на задних крыльях появились «жабры» воздухозаборников, заливная горловина бензобака переместилась в центр капота, а на корпусах наружных зеркал появились повторители указателей поворотов. Но самое главное — это мотор. Снабженная двумя турбонагнетателями оппозитная «шестерка» объемом 3,7 литра развивает 450 л.с.! Модернизирована подвеска, использованы гоночные тормоза Brembo и сверхнизкопрофильные покрышки размерностью 225/40 R18 спереди и 275/35 R18 сзади.

Существующий в единственном экземпляре спайдер назван в честь 82-й годовщины фирмы Stola. Ее глава Альфредо Стола планирует использовать S82 для редких выездов в хорошую погоду, поскольку крышу конструкторы не предусмотрели.
Source: europe.autonews.com; www.autoreview.ru
Related articles:
Спрут выходит из тени?
Александр Андриевский
Газета.Ru - Автоистория
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments