|
1999 Ford 021C
Images: www.auto.com
Концепт впервые показан на 33-ем Токийском автосалоне в 1999 году.
The Ford 021C urban concept vehicle was created by one of the world’s most acclaimed product designers to appeal to a group of consumers who are mostly too young to currently own a car. Aged 21 years and under, these consumers are highly brand literate, extremely technologically aware, and want quality products which express their individuality.
"The Ford 021C is an honest, simple, engaging car, and these are values which resonate with this important group of emerging automotive consumers," said Ford’s Vice-President of Design, J Mays.
Mays said the project has helped change the way Ford designs new vehicles. "As car designers we tend to approach everything from an automotive perspective," Mays said. "The Ford 021C treats the car as a cultural icon. We have created a distinct point of view with this car and if you don’t get it, don’t worry - you’re probably not meant to."
Mays said the philosophy behind the 021C lays the foundation for new generation of Ford vehicles which will appeal to a new generation of consumers into the 21st century. "This is all about making that vital connection with customers, no matter how different their world view and life experiences might be from our own."
The carbon fibre exterior features simple shapes and clean surfaces with no superflous decoration. The doorhandles, for example, are simple aluminium buttons surrounded by a translucent plastic ring which is illuminated as the remote central locking is activated.
The glasshouse is light and airy, with thin pillars all round and clamshell door frames to ensure the widest possible apertures. The front and rear views of the Ford 021C are dominated by single light lenses and a wrap around bumper.
Every element of the Ford 021C has been designed by Marc Newson, apart from the mechanical and electrical systems. Newson even designed the instrument panel graphics, all the switches, the wheels and the tread on the specially produced Pirelli tyres. "It’s easily the most comprehensive design job I’ve ever done," he said. "It was like designing 500 products at once."
Newson, who owns a classic Aston Martin DB4 and has designed everything from glassware to furniture to restaurant interiors, said he wanted to design a car that wasn’t intimidating. "I wanted to create a car that was light, likeable and fun," he said.
"Ask children to draw a car and they’ll draw something like this, so in many ways the 021C is a familiar and comfortable object," Newson said. "But it doesn’t use many typical automotive design cues, and while it does incorporate some interesting technology, it’s not technology used simply for the sake of it."
Концепт Ford 021C. Название в виде цифрового индекса должно потрафить местным вкусам (достаточно сравнить его с тем, как именуются многие японские концепты). Распространенная трактовка: 21C – 21 Century, стало быть, «Автомобиль XXI века». Красиво, но не совсем верно: 021C – это всего лишь номер цвета, в который выкрашен автомобиль в используемой художниками системе Pantone. А версию с XXI веком руководители Ford придумали позднее.
Создал этот «тяни-толкай» английский дизайнер австралийского происхождения Марк Ньюсон, автомобилями прежде вовсе не занимавшийся, – известный своими мебелью, ресторанными интерьерами и часами. Тем не менее, получилось то, что нужно – когда с автомобиля сняли покрывало, молодежь взревела от восторга.
Современную японскую молодежь «на отдыхе» надо видеть – оранжевые волосы, татуировки, нелепая одежда... Все западные «заимствования» гипертрофированы до такой степени, что оторопь берет. Но на молодых покупателей и строится расчет, ведь старшее поколение (население Японии – самое «старое» в мире) уже ничем пришлым не возьмешь. Ford 021C – как раз для молодежи. Простые линии «симметричного» кузова из углеродного композита, бросающаяся в глаза окраска (под стать волосам), минимум органов управления. Багажник выдвигается, как ящик письменного стола. Вместе с тем это настоящий автомобиль, построенный на платформе Fiesta будущего поколения с 1,6 л мотором Ecotec и автоматической трансмиссией с управлением на рулевом колесе.
В любой другой стране кроме веселого недоумения Ford 021C ничего бы не вызвал, а для Японии – в самый раз. Сам Марк Ньюсон, между тем, ездит на классическом Aston Martin DB4...
Source: conceptcar.co.uk; «Автосалон восходящего солнца» (Михаил Васильев, Сергей Иванов) - Журнал «МОТОР», Декабрь 1999 года
|
|
|