|
1997 Alfa Romeo Scighera (ItalDesign)
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997 - Interior
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997 - Interior
Alfa Romeo Scighera (ItalDesign), 1997 - Interior
Images: ItalDesign
A racing Alfa ready to be driven on city streets.
The Scighera, "mist" in Milanese dialect was a 1997 homage to Alfa's glory and reputation on the track.
The bonnet arose directly from the grille shield and the extreme shape incorporated a spoiler derived from Formula 1 cars, emphasised by the brand-new 'clown-eyed' headlight motif.
The windscreen took its inspiration from cars of the 1950s and 1960s, with a chassis extending at the side without, however, affecting access to the car.
The window is lifted using a gull wing mechanism and can be removed for conversion to an open-topped car. The large bonnet and wing is in one piece and opens in two movements: the first allows refuelling while the second allows access to the engine. The bonnet incorporates a window that allows a glimpse of the power unit.
The Scighera is fitted with a 3000 cc, 400 hp mid-longitudinal Alfa Romeo biturbo V6 engine and comes with permanent four-wheel drive.
www.italdesign.it
Italdesign working concept car. Designer: Fabrizio Giugiaro, (son of Giugiaro senior, the man behind the Alfasud 1971, VW Golf 1974 and Fiat Panda 1980). Engine placed in front of rear axle, 3 liter V6, twin-turbo DOCH 24-valve producing 400 HP and 0-100 in 4.9 secs. All-wheel drive system, sequential six-speed gearbox and a weight of 1200 kg. 2 seater w removable side windows. All aluminium body fitted to a super lightweight frame made of an aluminium-carbon fibre composite material. L: 432, H: 115, W: 198 cm. The name SCIGHERA comes from "fog that rolls in covering everything".
Passagen.se
В переводе с одного из итальянских диалектов диковатое слово Scighera (читается – «Шигейра») означает один из специфических видов тумана. Идея сделать этот автомобиль принадлежала целиком и полностью компании ItalDesign, а Alfa Romeo не смогла отказать мэтрам. Дизайнер машины – ныне управляющий компании ItalDesign Фабрицио Джуджаро, сын Джорджетто Джуджаро.
Среди дизайнерских находок – передняя часть с «антикрылом» в духе формульных машин. Кроме того – нехарактерная вертикальная передняя и задняя светотехника, гигантские стекла в дверях (к сожалению, их нельзя опустить – можно только снять) и пара стилистических намеков на машины B.A.T. Двери, кстати, состояли из двух частей: верхняя их часть откидывалась вверх а-ля Lamborghini, а нижняя открывалась традиционно.
Кузовные панели сделаны из алюминия, пространственная рама – из алюминия и углепластика. За передними сиденьями располагался трехлитровый мотор от Alfa Romeo 164 с парой турбокомпрессоров и механическим нагнетателем. Его мощность – 400 лошадиных сил. Максимальная скорость «Тумана» составляла 331 километр в час, разгон до сотни – 4,9 секунды. Одна из интересных особенностей этого концепта в том, что он был не ходовым макетом, а полноценным автомобилем, без пяти минут готовым к производству – ателье Italdesign даже сделало на его базе гоночный автомобиль Scighera GT. Но в серию он так и не пошел.
Влад Клепач - motor.ru
|
|
|