|
1989 Ferrari Testa d’Oro (Colani)
Ferrari Testa d’Oro (Colani), 1989 - Так выглядела оригинальная Testa d’Oro – она не ездила, но смотрелась куда более выигрышно своей «рекордной» версии.
Ferrari Testa d’Oro (Colani), 1989
Ferrari Testa d’Oro (Colani), 1989 - Essen Motor Show
Lotec Testa d’Oro (Colani), 1992
Lotec Testa d’Oro (Colani), 1992
Lotec Testa d’Oro (Colani), 1992 - Speed record
Lotec Testa d’Oro (Colani), 1992 - Speed record
Lotec Testa d’Oro (Colani), 1992 - Speed record
Images: Colani Design; www.ferraridatabase.com; www.speedheads.de
Colani Ferrari “Testa d’Oro” holder of the world record in its class at 351 km/h
In 1992, with Mike Strasburg at the wheel, the car hit a world record for vehicles with catalytic converters when tested on Salt Lake, Utah. With a flying start, it achieved a top speed of 351 km/h.
www.ferraridatabase.com
There are eye-catching cars, and then there’s… well, this. Based on a Testarossa, but boasting 700bhp-plus and aerodynamic bodywork by Luigi Colani (the original ‘nutty professor’), the one-off Testa d’Oro has to be seen to be believed...
It's driveable, but...
It’s hard to know how to begin describing this car. Words fail us. So let’s start by saying that it’s not just an art installation – it’s driveable – but not always easily. For a start, the front spoiler is so long and low that taking it anywhere on the roads requires careful planning. Hence, when Classic Driver’s Rémi Dargegen went to Maranello to photograph it, he made do with static pictures.
Built for speed
The Testa d’Oro (named for its gold cam covers) was built to set speed records at the Bonneville Salt Flats by German designer Luigi Colani. Its organic, aerodynamic shape is typical of Colani’s radical designs, as is the not-entirely-practical front splitter, while German tuning house Lotec was responsible for the (recently fully rebuilt) twin-turbo engine.
Class winner
First put together in 1989 (but with at least two subsequent body changes), it never did fulfil Colani’s dreams of setting a new World Record for the highest speed attained by a road-legal car, but it did win its class at Bonneville in 1991, with a speed of 218mph.
"Made by a crazy man"
Style-wise, it isn’t everyone’s cup of tea. But to quote Rémi Dargegen who, as a renowned photographer, isn’t easily overwhelmed by a car’s visual impact: “The car has unbelievable presence. It’s a real UFO, a veritable flying saucer – but a real-life one, that you might actually see on the road one day. It’s a concept/show car of the 1990s, made by a crazy man, so the measurements are very approximate, but the shape is unique. And very, very impressive. Every time you look at it, you discover a new detail, an angle, a curve. Colani’s creations are out of this world.”
The Ferrari Testa d’Oro was recently sold via Maranello Purosangue.
Charis Whitcombe - www.classicdriver.com
Testa d'Oro стала совместным детищем Colani и Lotec, в котором обтекаемые формы сошлись воедино с огромной мощностью. В качестве базы была выбрана модель Ferrari Testarossa, чей двигатель оснастили парой турбин, доведя мощность до 750 лошадиных сил. Суперкар cмог разогнаться до 351 км/ч в Бонневиле и стал в 1991 году быстрейшим в мире автомобилем с каталитическим нейтрализатором. Но все эти цифры – от ходовой версии Testa d'Oro, которая появилась позднее и была менее радикальной внешне. На первом фото показан куда более эффектный макет, который продавался в 2015 году за нескромные 1,7 миллиона долларов.
motor.ru
В начале девяностых Лоттершмид взялся за реализацию смелой задумки известного дизайнера Луиджи Колани – тот, по собственному утверждению, решил утереть нос «господам из Маранелло», построив на агрегатах серийной «Тестароссы» еще более быстрый автомобиль. Колани что-то такое – как всегда, очень обтекаемое и концептуальное – изобразил в натуральную величину, а исполнять подряд отдал конторе Лоттершмида, отчего получившийся автомобиль попал в историю под именем Colani Lotec Testa d’Oro. Лоттершмид вспоминает то сотрудничество без всякого пиетета. Это Колани говорит, что все сделанное им, без всякого компьютера, показывает на практике отличные аэродинамические показатели, поскольку если машина выглядит красиво, то и едет неплохо.
А Лоттершмид вспоминает, что на испытаниях готового образца на соляных озерах Америки пилот чуть не убился – у «Тестадоры» набегающим потоком воздуха отрывало от земли нос, и сидевший за рулем американец от страха выбросил тормозной парашют. Но скорости в 351 км/ч «Тестадора» в итоге достигла.
trend.zr.ru via www.cardesign.ru
|
|
|