 |
1983 Alfa Romeo Delfino (Bertone)
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983 - Interior
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983 - Interior
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983 - Interior
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983 - Interior
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983
Alfa Romeo Delfino (Bertone), 1983 - Design sketch
Images: Bertone
Bertone design. Alfa 6 based coupé
 The Bertone Delfino came out when the 1983 Geneva Motor Show was on. Its presentation was evidence of the manufacturer’s faith in the type of niche product it represented: the elegant-sporty coupé. The choice of Alfa 6 mechanics derived from the long, established Bertone-Alfa Romeo tradition, which had produced some brilliant results over the years: the Giulietta Sprint (1954), precursor to the modern GT, the Giulietta Sprint Speciale and the 2000/2600 Sprint Coupés spring to mind. In designing the Delfino, Bertone deliberately chose to follow classic design criteria. The car was to interpret the revival of the GT concept, bearing the demands and expectations of European and American clientele in mind. Thus we have a two seater with front engine and rear traction, with proportions reflecting the traditional look of the original mechanics, and remarkably sober and modern lines. The ample window surfaces, original touches and fusion between glazing and panel, as well as the original styling of the boot, established new styling concepts for the sector. The frontal view recalls the characteristic elements of the Alfa Romeo image, given a decidedly "Bertonian" interpretation.
Женевский шоу-кар Bertone позаимствовал платформу седана Alfa Romeo 6, колесная база идентична донору (2600 мм). Двигатель V6 Busso объемом 2,5 литра мощностью 158 л.с. Впрочем, технические подробности тут — дело десятое. Гораздо важнее идея — гран-туризмо с чистыми линиями и модным в те времена лаконичным футуризмом.
К большому сожалению, «дельфин» так и не нырнул в бурные воды мировых рынков, но оказал влияние на продукцию восьмидесятых. Более того, им определенно вдохновлялись коллеги, рисовавшие уникальный Aston Martin V8 Zagato. На память приходит клиновидный Subaru XT и прочие машины в подобном стиле, хотя эти примеры нельзя назвать плагитатом — подобный стайлинг был тогда на пике популярности, и Delfino достоин считаться одним из лучших его образчиков.
Source: bertone.it; motor.ru
|
|
 |