 |
1968 Chevrolet Corvette C3
Chevrolet Corvette Coupe, 1968
Chevrolet Corvette Coupe, 1968
The revolutionary coupe roof design includes removable panels and rear window for sophisticated open-air driving. The Mako Shark-bred Corvette boasts of longer and lower aerodynamic lines that are enhanced by a graceful sloping hood and retractable headlamps. Grille, rear deck and recessed taillights are all new. Both coupe and convertible have a new ventilation system with full door glass styling. Concealed windshield wipers and light monitoring system are standard 1968 Corvette features.
Chevrolet Corvette Coupe, 1968
Corvette Sport Coupe, 1968 - Showing removable roof panel sections. Will Corvette roof panels set a trend? Auto industry relies on citizen panelists.
Chevrolet Corvette Sting Ray Convertible, 1968
Images: Chevrolet; digitalcollections.detroitpubliclibrary.org
Chevrolet Corvette (C3), 1968–82
Another significant car in the evolution of the Corvette made its debut in 1968. Using design cues from the Mako Shark II show car of 1965, this Sting Ray sported all-new exterior and interior styling, hidden headlights that 'popped up' into position rather than rotating and concealed windshield wipers under a vacuum-operated panel. The 3-speed Turbo Hydra-matic transmission replaced the 2-speed Powerglide. The coupe featured 'T-top' removable roof panels -- an industry first for production cars. By 1986, total Corvette production was approaching 250,000 units.
Источником вдохновения для «акульего» силуэта Corvette третьего поколения стал концепт-кар Mako Shark II. Тогда же появились знаменитые выдвигающиеся передние фары.
Новый Corvette стал первым серийным автомобилем с Т-образной крышей (с кузовом «ти-топ») — ее панели были сделаны съёмными. Достаточно было проделать несколько простых манипуляций, чтобы превратить автомобиль из закрытого в открытый и обратно. Заднее стекло также можно было снять.
Chevrolet Corvette C3 Sting Ray выпускался с сентября 1967 по октябрь 1982 года. Тираж С3 составил 542 861 экземпляр, из них 70 586 родстеров – сногсшибательные цифры для европейских производителей машин подобного класса! Американцы не раз признавали, что дизайн Corvette балансирует между двух школ – американской и европейской, все-таки удовлетворяя вкусам среднего американца. Продажи в начале производства были очень скромными, проект был даже на грани закрытия – руководство GM и не предполагало, что спустя годы марка Chevrolet у многих будет ассоциироваться именно с Corvette.
Chevrolet Corvette C3 Sting Ray – действительно красивый, по-настоящему культовый американский автомобиль. И все же что-то итальянское есть в его облике, или мне только кажется, что формами Sting Ray напоминает стройную барышню?
Source: Chevrolet Public Relations; chevrolet.ru; "Верх красоты" (Евгений Бутт), Журнал "Мотор" 4-2007
|
|
 |