|
English
|

1967 Colani C-Form

Colani C-Form, 1967
Colani C-Form, 1967
Colani C-Form, 1967
Colani C-Form, 1967
Colani C-Form, 1967
Colani C-Form, 1967
C-Form model for the wind tunnel, designed by Luigi Colani for the Colani Design Corporation in 1967
C-Form model for the wind tunnel, designed by Luigi Colani for the Colani Design Corporation in 1967
Colani C-Form, 1967
Colani C-Form, 1967
Colani C-Form, 1967
Colani C-Form, 1967
Colani C-Form, 1967
Colani C-Form, 1967
Colani C-Form - Design sketches, 1967
Colani C-Form - Design sketches, 1967
Images: Colani Design; dorotheum.com
Rating:  11    -9    +20
C-Shape 1-5 scale wind-tunnel model
Colani presented an ideal vehicle aerodynamic form with his "C-Form" concept in 1968, a vehicle where the whole body forms an inverted wing. The concept was featured in Stern magazine, and has influenced a generation of student designers with its architecture of four wheel-pods suspending a central cabin form. The 1982 "Le Mans 82" sports coupe and BMW "M2" were studies that while somewhat baroque, defined a unique form language seen years later in vehicles such as the Corvette Indy and Porsche 959.

www.cardesignnews.com


С концепт-каром C-Form Луиджи Колани действительно опередил время. Тогда большинство производителей скоростных автомобилей пытались делать просто обтекаемые клиновидные автомобили, стараясь уменьшить коэффициент лобового сопротивления, а Колани уже задумывался о прижимной силе. В результате у него получился концепт C-Form, основная часть кузова которого по форме напоминала перевернутое крыло.

Проект был выполнен в масштабе 1:5 и предназначался для исследований в аэродинамической трубе. Форма макета использовала так называемый эффект Вентури (который, к слову, применим не только для жидкостей, но и для газов), на основе которого в автоспорте позже научились создавать «граунд-эффект». Это был настоящий прорыв.

Влад Клепач - motor.ru
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments