|
1965 Bugatti Type-101C (Ghia)
Bugatti Type 101-C Roadster (Exner/Ghia), 1965
Bugatti Type 101-C Roadster (Exner/Ghia), 1965
Bugatti Type 101-C Roadster (Exner/Ghia), 1965
Bugatti Type 101-C Roadster (Exner/Ghia), 1965
Bugatti Type 101-C Roadster (Exner/Ghia), 1965
Bugatti Type 101-C Roadster (Exner/Ghia), 1965
Bugatti Type 101-C Roadster (Exner/Ghia), 1965
Bugatti Type 101-C Roadster (Exner/Ghia), 1965
Bugatti Type 101-C Roadster (Exner/Ghia), 1965
Bugatti Type 101-C-X - Design Sketch
Images: Automobile Quarterly - July 1987
Bugatti Type 101-C (Exner/Ghia) - "The Last Bugatti"
Chassis no. 101 506
Engine no. 101 506-C
This gorgeous car was built on the last chassis produced by the original Bugatti company of Mulsanne, France. Although the chassis was built in 1951, it languished until 1961 when it was delivered to Virgil Exner, the famed American auto designer. The car, as seen in the picture, was completed in 1965 by Ghia from an Exner design and has been dubbed “the Last Bugatti”. This car debuted at the 1965 Turin Motor Show with hopes of reviving the Bugatti marquee. Although the car received great enthusiasm at the show, due to financial constraints, Bugatti just could not be resurrected.
Prior to this car, ten other examples of the Type 101 were produced each with different coachwork. The Type 101s sat atop a modified type T57 chassis and included a 3.3 liter straight eight-cylinder engine, good for 200 hp.
The 1966 Exner Bugatti Roadster by Ghia was the result of three separate auto legends working together. Virgil Exner made his fame designing stunning show cars and the finned "Forward Look" Chrysler vehicles of the Fifties. Bugatti became legendary for its sports/racing cars of the Thirties. Ghia is the highly respected coachbuilder that over the years has produced many one-off show cars. Put the three together and you have what we call the 1966 Exner Bugatti by Ghia, though this car's title actually reads Bugatti 101C.
In November 1965, Motor Trend wrote about the 1966 Exner Bugatti Roadster by Ghia that "This modern classic 2-passenger roadster is the latest thing off Virgil Exner's drawing board. It's his version of the modern Bugatti. Chassis is actually a Bugatti, shortened to 112 inches (from 130). Power comes from the last dohc, Type 57, Straight 8 Bugatti built in 1951 by Pierri Marko, Etorre [Bugatti's] right-hand man, who made one final attempt to revive the car. Only 6 chassis/engine combinations were built and only 5 bodies fitted."
Etorre Bugatti's death in 1947 presaged the collapse of the automotive dynasty that bore his name. The decline had begun when Bugatti's talented son Jean fatally crashed while testing a powerful Grand Prix racer in 1939. That blow was followed by World War II.
Fortunately, a cache of parts remaining from the legendary prewar Type 57 enabled loyal works personnel to assemble a new model without extensive retooling. The Type 101, unveiled in 1951, was a modernized version of the Type 57. Its chassis carried the same straight-eight engine, but the twin overhead cams were now driven by chains instead of gears. The supercharged 3,257-cc Type 101C engine developed 200 horsepower. A silent four-speed gearbox with overdrive and Lockheed hydraulic brakes were new, but the solid front axle was a carryover.
Of the five chassis of the new "Bug" that received coachwork, two were shown at the 1951 Paris Salon. The sixth — set aside as a show chassis — was purchased by Exner in the early Sixties for $2,500. He designed the modern-but-classic exterior, highlighted by a traditional Bugatti-style grille. Virgil Exner Jr. did the interior. Ghia, meanwhile, spent six months building the steel-bodied one-off.
Последний «оригинальный» Бугатти. Автомобиль был построен в 1965 году, спустя два года после прекращения существования фирмы. Это было седьмое законченное шасси типа 101 с последним порядковым номером 101506. Тип 101 был несколько улучшенным довоенным типом 57, имел двигатель объемом 3257 см 3, который так же, как и у типа 57, имел помимо обычной версии наддувную, которая обозначалась в названии машины литерой «С» (от французского Compresseur). Такой двигатель имел мощность около 200 л.с.
Это шасси было продано с фабрики Бугатти Вирджилу Экснеру в 1961 году за 2500 долларов. Экснер нарисовал эскиз для этой Бугатти, а его студия изготовила модель будущей машины.
Экснер в тот период сделал серию работ «Возрожденный автомобиль» (Revival Car) – в декабрьском выпуске журнала Esquire 1963 года было представлено его видение современного для 60-х годов дизайна знаменитых исчезнувших американских марок – Штутца, Дюзенберга, Паккарда и Мерсера. Кроме того, Экснер предложил дизайн и для Пирс Эрроу, Джордана и Бугатти. Из семи эскизов удалось воплотить в металле только четыре - Duesenberg, Stutz, Mercer и Bugatti. Из них только Bugatti была основана на оригинальном шасси #101506, укороченном на 46 см.
Экснер спроектировал, в присущем ему стиле, современный классический автомобиль, двухместный родстер, выдвинув на первый план традиционную решетку в стиле Бугатти. Интерьер автомобиля нарисовал сын Экснера, а все работы по воплощению эскизов в металл и кожу выполнило старейшее туринское кузовное ателье Ghia.
На стадии проекта Экснера этот автомобиль назывался Bugatti 101-C-X, и имел определенные отличия от созданной впоследствии машины, хотя не столь значительные. В Ghia шасси укоротили на 46 см, что стало отличительной особенностью этого экземпляра от других Бугатти типа 101.
Шоу-кар был представлен на Туринском автосалоне в 1965 году, но проект никто не взялся финансировать, и он так и остался на стадии прототипа.
Source: www.jaylenosgarage.com; auto.howstuffworks.com; antitrend143.wixsite.com
|
|
|