|
English
|

1963 BMW 700 (Colani)

BMW 700 (Colani), 1963/64
BMW 700 (Colani), 1963/64
BMW 700 (Colani), 1963/64
BMW 700 (Colani), 1963/64
BMW 700 (Colani), 1963/64
BMW 700 (Colani), 1963/64
BMW 700 (Colani), 1963/64
BMW 700 (Colani), 1963/64
BMW 700 (Colani), 1963/64
BMW 700 (Colani), 1963/64
Images: Colani Design
Rating:  19    -16    +35
First entirely synthetic monocoque for a small sportscar based on a BMW 700
1963/4 Colani-BMW 700 the world’s first vehicle with a self-supporting plastic monocoque car body. Weighing a mere 350kg, the small sportscar with its two-cylinder boxer engine has a Cd factor of 0.22 but hit speeds of 200km/h. The innovative and beautiful vehicle sadly never went into series production.


В 1963 году Колани произвёл фурор, сконструировав первый в мире дорожный спорткар с несущим пластиковым кузовом-монококом на шасси малолитражки BMW 700. Пространственная конструкция такого типа для начала 1960-х была настоящей революцией, ведь подобная технология только начала использоваться в Формуле-1 и принесла команде Lotus титулы в чемпионате 1963 года.

Помимо архитектуры кузова, прототип Колани отличался обтекаемым корпусом с коэффициентом аэродинамического сопротивления Cx = 0,22. BMW 700 Colani весил 440 килограммов, так что несмотря на миниатюрный 700-кубовый моторчик мощностью в 32 лошадиные силы, спорткар мог разгоняться до 200 километров в час. Проект привлёк внимание общественности, удивил компанию BMW, но серийным инновационный концепт не стал: автомобиль остался выпущен в единственном экземпляре.
Source: www.ultimatecarpage.com; motor.ru
Other BMW
1936 BMW 328, 1950 BMW 501 (Pininfarina), 1955 BMW 507, 1956 BMW Isetta, 1961 BMW 3200 CS (Bertone), 1963 BMW 700 (Colani), 1967 BMW Glas 3000 V8 Fastbackcoupe (Frua), 1968 BMW 2000 ti (Frua), 1969 BMW 2800 Spicup (Bertone), 1970 BMW 2200 TI Garmisch (Bertone), 1972 BMW Turbo (Michelotti), 1975 BMW 3.0 Si (Frua), 1976 BMW 528 GT Coupe (Frua), 1976 BMW Karmann Asso di Quadri (ItalDesign), 1977 BMW M1 (ItalDesign), 1981 BMW M2 (Colani), 1985 BMW Z1, 1988 BMW Z1 Break, 1989 BMW 850, 1991 BMW Nazca C2 (ItalDesign), 1991 BMW Nazca M12 (ItalDesign), 1991 BMW Z11 (E1), 1992 BMW Columbus (ItalDesign), 1993 BMW Nazca C2 Spider (ItalDesign), 1994 BMW Z13, 1995 BMW Z18, 1995 BMW Z21 (Just 4/2), 1995 BMW Z3, 1997 BMW Z07, 1997 BMW Z14 (C1), 1999 BMW Z9, 2000 BMW Z22, 2000 BMW Z9 Convertible, 2001 BMW X-Coupe Concept, 2001 BMW Z29, 2002 BMW CS-1, 2003 BMW xActivity, 2004 BMW H2R, 2005 BMW Z4 Coupe, 2006 BMW 3-Series coupe, 2006 BMW CLEVER Research Vehicle, 2006 BMW Concept Coupe Mille Miglia, 2007 BMW 1-Series tii, 2007 BMW CS, 2007 BMW X6, 2008 BMW GINA, 2008 BMW M1 Hommage, 2008 BMW Simple, 2008 BMW X1, 2009 BMW Vision EfficientDynamics, 2010 BMW Concept 6 Series Coupe, 2010 BMW Concept Gran Coupe, 2011 BMW 328 Hommage, 2011 BMW i3, 2011 BMW i8, 2011 BMW Vision ConnectedDrive, 2012 BMW Concept Active Tourer, 2012 BMW i3 Coupe, 2012 BMW i8 Spyder, 2012 BMW Zagato Coupe (Zagato), 2012 BMW Zagato Roadster (Zagato), 2013 BMW Concept X4, 2013 BMW Gran Lusso Coupe (Pininfarina), 2014 BMW Deep Orange 4 (CU-ICAR), 2014 BMW Vision Future Luxury, 2015 BMW 3.0 CSL Hommage, 2015 BMW 3.0 CSL Hommage R, 2015 BMW Compact Sedan, 2015 BMW M4 GTS, 2016 BMW 2002 Hommage, 2016 BMW Concept X2, 2016 BMW Motorrad Vision Next 100, 2016 BMW Vision Next 100, 2017 BMW 8-Series, 2017 BMW i Inside Future, 2017 BMW i Vision Dynamics, 2017 BMW Motorrad Concept Link, 2017 BMW X7 iPerformance, 2017 BMW Z4, 2018 BMW iX3, 2018 BMW M8 Gran Coupe, 2018 BMW Vision iNext, 2019 BMW Concept 4, 2019 BMW Vision M Next, 2020 BMW Concept i4, 2021 BMW i Vision Circular, 2021 BMW XM, 2023 BMW i Vision Dee, 2023 BMW Touring Coupe, 2023 BMW Vision Neue Klasse, 2024 BMW Concept Skytop, 2024 BMW Vision Neue Klasse X
Comments
morales,ruben e.
Friday, April 13, 2012
please, send me info techniques,details and more photos of cars by design COLANI:BMW 700(1963)-ABARTH OSELLA (1972/3)sp-and Alfa Romeo Scarabeo-Silver FOX-DESIGN by OSI...Please, send to:morales, ruben e.-pirovano 4280-barranquera-chaco-argentina-codigo postal:3503/5-E-mail:mmdesign@argentina.com...Thanks you very much.
John Foulk
Saturday, January 30, 2021
Hello
Do you know how many were built ?
What happen to the body moulds ?

Regards
john
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments