|
English
|

1962 Ford Seattle-ite XXI

Ford Seattle-ite XXI, 1962
Ford Seattle-ite XXI, 1962
Ford Seattle-ite XXI, 1962
Ford Seattle-ite XXI, 1962
Ford Seattle-ite XXI, 1962
Ford Seattle-ite XXI, 1962
Ford Seattle-ite XXI, 1962
Ford Seattle-ite XXI, 1962
Ford Seattle-ite XXI, 1962 - faked picture, model car in foreground, woman added later.
Ford Seattle-ite XXI, 1962 - faked picture, model car in foreground, woman added later.
Ford Seattle-ite XXI, 1962
Ford Seattle-ite XXI, 1962
Ford Seattle-ite XXI, 1962
Ford Seattle-ite XXI, 1962
Ford Seattle-ite XXI Brochure, 1962
Ford Seattle-ite XXI Brochure, 1962
Ford Seattle-ite XXI Brochure, 1962
Ford Seattle-ite XXI Brochure, 1962
Ford Seattle-ite XXI Brochure, 1962
Ford Seattle-ite XXI Brochure, 1962
Ford Seattle-ite XXI Brochure, 1962
Ford Seattle-ite XXI Brochure, 1962
Ford Seattle-ite XXI Brochure, 1962
Ford Seattle-ite XXI Brochure, 1962
Ford Seattle-ite XXI Brochure, 1962
Ford Seattle-ite XXI Brochure, 1962
Images: Ford; aacalibrary
Rating:  51    -15    +66
Ford Seattle-ite XXI Concept with its four front wheels and removable front end. A small scale model debuted at the 1962 Seattle World’s Fair.
The 1967 Ford Seattle-ite XXI had four front wheels but no steering wheel.

It was operated by a fingertip-controlled steering dial.

A viewing screen on the dash showed ETA, weather and a rolling map.

Chargeable power packs made room for "compact nuclear propulsion devices."

www.oriole.net


Designed to be shown at the Seattle World’s Fair, and named after the host city. This unique styling dream car envisions four steerable front wheels and easily interchangeable power units.

Seattle-ite XXI would feature such advanced concepts as a travel programming computer, variable density glass, jalousie windows, and fingertip steering. The entire front of the car would "break away" from the passenger compartment in order to permit conversion from an economical power capsule of perhaps 60 h.p., to a high-speed, transcontinental unit in excess of 400 h.p. This concept could allow many styling treatments for the trailing vehicle that would house passengers in air-conditioned, noiseless comfort.

www.ultimatecarpage.com


From two wheels, Tremulis next turned his attention to a six-wheeled design. He’d been interested in the concept since at least the late 1930s, and seemed to take much of the inspiration for his latter-day design from the 1958 Nucleon, designed by Jim Powers, a designer that Tremulis himself recruited. Both the Nucleon and Tremulis’s design drew their power from nuclear fuel cells that could conceivably be swapped out in interchangeable pods to tailor the vehicle to specific usages. But while Powers addressed the heavy weight of the shielding around the nuclear powerplant by sticking it in the rear of the Nucleon and extending the cab forward as a counterbalance, Tremulis decided to stick the shielded nuclear powerplant up front, over the four steerable wheels. Inside, Tremulis packed the six-wheeler with all sorts of technology, including a Gyron-like fingertip-controlled dial on the console that replaced the steering wheel and a computer-controlled navigation system. Called the Seattle-ite XXI, it debuted in 1963 at the Century 21 Exposition in Seattle and has since been hailed as one of the most significant concept cars for all of the innovations it embodied. From an examination of the photos, it was likely never more than a pushmobile with inoperative screens and controls.

Daniel Strohl - blog.hemmings.com


Ford Seattle-ite XXI был продемонстрирован на Всемирной ярмарке 1963 года.

Этот концепт был для Ford попыткой предсказать будущее, демонстрирующей новые технологии, новый уровень безопасности и комфорта. Этот автомобиль является одним из самых ярких концептов в истории, лишь немногие смогли предугадать так много технологий идущих впереди их времени.

Ford Seattle-ite XXI предусматривал сменную силовую установку, систему компьютерной навигации (которая стала реальностью намного позже, в виде GPS), информационную систему, четыре ведущих и рулевых колеса. Предусматривалась замена силовой установки на топливных элементах на компактный ядерный двигатель. Ядерная энергия тогда считалась безопасным и перспективным источником питания будущего. Совершенные топливные элементы появились только сорок лет спустя.

Этот автомобиль мечты предполагал использование четырех управляемых передних колес, путевого программируемого компьютера, стекол с переменной прозрачностью, жалюзи на окнах улучшающие вентиляцию и снижающие шум в салоне и управление кончиками пальцев. Вся передняя часть автомобиля отсоединялась от салона для того чтобы сменить экономичную силовую установку в 60 л.с. на высокоскоростную, трансконтинентальную, выдающую 400 л.с. Все органы управления просто подключались к салону через шарнирное соединение.

Четыре передних колеса сильно улучшили бы управляемость и эффективность торможения за счет четырех покрышек и тормозных дисков, уменьшился бы риск глиссирования, так как передняя пара очищала бы дорожное покрытие от воды. Уменьшилась бы вероятность потерять управление при проколе одного из колес. Информационная система отображала бы текущие параметры движения, дорожные и погодные условия, место положения автомобиля на местности с помощью автоматически поворачивающейся дорожной карты, примерное время прибытия к любой выбранной точке назначения. Стекла переменной прозрачности смягчили бы освещение салона, устранили бы ослепляющий эффект и улучшили бы кондиционирование воздуха.

www.gizmag.com via www.infuture.ru
Other Ford
1907 Ford Model T, 1928 Ford Model A, 1950 Ford Muroc, 1953 Ford Vega, 1953 Ford X-100, 1954 Ford FX Atmos, 1954 Ford Maxima, 1955 Ford La Tosca, 1955 Ford Mystere, 1955 Ford Thunderbird, 1955 Ford X-1000, 1956 Ford Thunderbird Mexico, 1958 Ford De Paolo, 1958 Ford La Galaxie, 1958 Ford Nucleon, 1958 Ford Volante, 1958 Ford X2000, 1959 Ford Levacar Mach I, 1961 Ford Gyron, 1962 Ford Cougar 406, 1962 Ford Mustang I, 1962 Ford Seattle-ite XXI, 1963 Ford Allegro, 1963 Ford Cougar II (Vignale), 1963 Ford Mustang II Prototype, 1964 Ford Aurora, 1964 Ford 'Big Red' Gas Turbine Truck, 1964 Ford GT40, 1964 Ford Mustang, 1965 Ford Mustang (Bertone), 1965 Ford Mustang Mach 1 Prototype, 1965 Ford Mustang Station Wagon (Intermeccanica), 1965 Ford XP Bordinat Cobra, 1966 Ford Magic Cruiser, 1966 Ford Ranger II, 1967 Ford Allegro II Roadster, 1967 Ford Comuta, 1967 Ford Mach 2, 1967 Ford Ranger III, 1968 Ford Fiera, 1968 Ford Techna, 1968 Ford Thunderbird Saturn, 1968 Ford Torino Machete, 1969 Ford Ranchero Scrambler, 1969 Ford Super Cobra, 1969 Ford Thunderbird Saturn II, 1970 Ford Mach II, 1970 Ford Maverick Estate Coupe, 1970 Ford Mustang Milano, 1971 Ford GT-70 (Ghia), 1971 Ford Tridon, 1972 Ford Pinto Sportiva, 1973 Ford Mustela II (Ghia), 1974 Ford Coins (Ghia), 1974 Ford Sportiva II, 1975 Ford Flashback (Ghia), 1975 Ford Urban Car (Manx) (Ghia), 1976 Ford Corrida (Ghia), 1976 Ford Prima (Ghia), 1977 Ford Megastar (Ghia), 1978 Ford Fiesta Fantasy, 1978 Ford Fiesta Tuareg (Ghia), 1978 Ford GT80 (Colani), 1978 Ford Lucano (Ghia), 1978 Ford Megastar II (Ghia), 1978 Ford Microsport (Ghia), 1978 Ford Mustang III (Ghia), 1979 Ford GTK (Ghia), 1979 Ford Mustang IMSA, 1979 Ford Navarre (Ghia), 1979 Ford Probe I (Ghia), 1980 Ford Bronco Montana Lobo, 1980 Ford Granada Altair (Ghia), 1980 Ford Mustang RSX (Ghia), 1980 Ford Pockar (Ghia), 1980 Ford Probe II, 1981 Ford Aerovan (Ghia), 1981 Ford Avant Garde (Ghia), 1981 Ford Cockpit (Ghia), 1981 Ford EXP, 1981 Ford EXP-II (Ghia), 1981 Ford Probe III, 1981 Ford Shuttler (Ghia), 1981 Ford Super Gnat (Ghia), 1982 Ford AFV, 1982 Ford Brezza (Ghia), 1982 Ford Econocar, 1982 Ford Flair, 1982 Ford Probe IV, 1982 Ford Quicksilver (Ghia), 1982 Ford Topaz (Ghia), 1983 Ford Barchetta (Ghia), 1983 Ford Trio (Ghia), 1984 Ford Aerostar, 1984 Ford APV (Ghia), 1984 Ford Maya (ItalDesign), 1984 Ford Vignale Mustang (Ghia), 1984 Ford Vignale TSX-4 (Ghia), 1985 Ford Eltec, 1985 Ford Maya II EM (ItalDesign), 1985 Ford Maya II ES (ItalDesign), 1985 Ford Probe V (Ghia), 1985 Ford Urby (Ghia), 1986 Ford Cobra 230 ME, 1986 Ford Vignale TSX-6 (Ghia), 1987 Ford HFX Aerostar (Ghia), 1988 Ford Bronco DM-1, 1988 Ford Splash, 1989 Ford Fiesta Urba, 1989 Ford Prototype (Colani), 1989 Ford Saguaro (Ghia), 1989 Ford Via (Ghia), 1990 Ford F-150 Street, 1990 Ford Fiesta Bebop (Ghia), 1990 Ford ShocccWave, 1990 Ford Surf, 1990 Ford Zag (Ghia), 1990 Ford Zig (Ghia), 1991 Ford Connecta (Ghia), 1991 Ford Contour, 1992 Ford Focus (Ghia), 1993 Ford Mustang Mach III, 1993 Ford sub-B, 1993 Ford Synthesis 2010, 1994 Ford Arioso (Ghia), 1994 Ford PowerStroke, 1994 Ford Profile, 1995 Ford GT90, 1996 Ford Alpe (Ghia), 1996 Ford IndiGo, 1996 Ford Lynx (Ghia), 1996 Ford Saetta (Ghia), 1996 Ford Synergy 2010, 1996 Ford Vivace (Ghia), 1997 Ford Ka, 1997 Ford Powerforce, 1998 Ford Focus, 1998 Ford Ka (Colani), 1998 Ford Libre, 1998 Ford Touring Ka (Ghia), 1999 Ford 021C, 1999 Ford P2000, 1999 Ford TH!NK city, 1999 Ford Thunderbird, 2000 Ford 24.7 Coupe , 2000 Ford 24.7 Pickup, 2000 Ford 24.7 Wagon, 2000 Ford Equator, 2000 Ford Prodigy, 2000 Ford Street Ka (Ghia), 2001 Ford Ex, 2001 Ford F-150 Lightning Rod, 2001 Ford Forty-Nine (Ghia), 2001 Ford Start (Pininfarina), 2001 Ford Thunderbird Sports Roadster Concept, 2002 Ford GT40, 2002 Ford MA, 2002 Ford Mighty F-350 Tonka, 2003 Ford 427, 2003 Ford Faction, 2003 Ford Freestyle FX, 2003 Ford GloCar , 2003 Ford Model U, 2003 Ford Mustang GT, 2003 Ford Visos, 2004 Ford Bronco, 2004 Ford Focus Concept, 2004 Ford Focus Vignale, 2004 Ford Shelby Cobra, 2004 Ford Shelby GR-1, 2005 Ford Equator, 2005 Ford Fairlane, 2005 Ford Iosis, 2005 Ford SAV, 2005 Ford Sport-Trac, 2005 Ford Synus, 2006 Ford 4-Trac, 2006 Ford F-250 Super Chief, 2006 Ford iosis X, 2006 Ford Mustang (ItalDesign), 2006 Ford Reflex, 2007 Ford Airstream, 2007 Ford Interceptor, 2007 Ford Verve, 2008 Ford Explorer America, 2008 Ford Transit Connect Taxi, 2009 Ford iosis MAX, 2010 Ford Start, 2011 Ford B-Max, 2011 Ford Evos, 2011 Ford Fiesta ST, 2011 Ford Vertrek, 2012 Ford EcoSport, 2013 Ford Atlas, 2013 Ford Escort, 2014 Ford Figo, 2015 Ford GT, 2018 Ford F-Vision, 2024 Ford Mustang
Related articles:
Comments
Eugen
Monday, December 10, 2007
Hallo,
suche motorup für mein Auto basiert auf nanotechnik
Danke
Steve
Friday, November 20, 2009
At the Seattle World's Fair I believe they had a model of this car under the Space Needle. I remember seeing it on a brick stand of some sort.
I was six years old. I wonder if the model still exists?
Discuss this car
Author
E-mail
Add your comments