 |
1956 Citroen C-10 Coccinelle
Citroen C-10 Coccinelle, 1956
Citroen C-10 Coccinelle, 1956
Citroen C-10 Coccinelle, 1956
Citroen C-10 Cocinelle, 1956
C10 was fitted with hydropneumatic suspension and the doors were two part - a gullwing window section and "conventional" half doors.
Citroen C-10 Coccinelle, 1956
Citroen C-10 Coccinelle, 1956
Citroen C1 Prototype, 1955
Citroen C1 featured gullwing doors
Images: Citroen; www.citroenet.org.uk
C1 to C10 - Coccinelle* or "Goutte d'eau"**
*Beetle (Ladybug), **Drop of water in French.
In the early fifties, Citroën's range comprised two models - the 2 CV and the Traction, shortly to be replaced by the DS. Work was underway to plug this gap - there were two projects, one resulted in the Ami 6 while the other, regrettably was never launched.
In 1953, André Lefèbvre thought to develop a vehicle that would by more modern and more compact than the 2CV and to this end, the C range of prototypes were developed, ranging from C1 in 1955 through to C10 in 1956.
The C10 was a front wheel drive design (using the A Series flat twin), housed in an ultra lightweight (382 kg), aerodynamic body with DS style wide front track and narrow rear track. Shaped like a drop of water - tapering in all three planes towards the rear and employing aircraft construction techniques to ensure low weight, it looked not unlike a flattened, widened Messerschmitt bubble car, even down to the aircraft canopy glasshouse. The decision was taken to proceed with the "conventional" looking Ami 6. The Ami 6 was always viewed as a temporary stopgap solution to the chasm between the 2 CV and the DS - a chasm that was not really filled until the launch of the GS. Having rejected the Cocinelle, work started on the C-60 project to fill this gap.
Если бы «ситроеновская» божья коровка добралась до конвейера, то наверняка отхватила бы титул самого продвинутого автомобиля эпохи. Неудивительно, ведь ее крестный отец сам Анри Лефевр — гениальный создатель легендарного « Траксьон Авана» и DS, инженер, для которого банально не существовало запретных тем.
Задуманная как промежуточная модель между 2CV и DS19, «коксинель» обладала великолепной аэродинамикой (форма кузова напоминала идеальную с точки зрения обтекаемости каплю воды) и крайне низкой массой (снаряженка ниже 400 кг). При таком раскладе даже 12-сильный 425-кубовый моторчик от «Дё шво» не казался дохлым. Добавьте сюда гидропневматическую подвеску, четырехместный салон и откидывающиеся вверх элементы остекления — вылитые крылья божьей коровки. Жаль, но в итоге путевку в жизнь получил ортодоксальный Ami 6, а «коксинель» покорно засеменила в исторические запасники «Ситроена».
Source: www.citroenet.org.uk; auto.mail.ru
|
|
 |