|
1954 Maserati A6G (Zagato)
Maserati A6G/54 2000 (Zagato), 1955-57
Maserati A6G/54 2000 (Zagato), 1955-57
Maserati A6G/54 2000 (Zagato), 1955-57
Maserati A6G/54 2000 (Zagato), 1955-57
Maserati A6G/54 2000 (Zagato), 1955-57
Maserati A6G/54 2000 (Zagato), 1955-57
Maserati A6G/54 2000 (Zagato) #2121, 1955 - Photo: Wouter Melissen
Maserati A6G/54 2000 (Zagato) #2121, 1955
Maserati A6G/2000 Competition Berlinetta (Zagato) #2137, 1956
Maserati A6G/2000 Competition Berlinetta (Zagato) #2137, 1956 - Photo: Benson Chiu / Courtesy of RM Auctions
Maserati A6G/2000 Competition Berlinetta (Zagato) #2137, 1956 - Photo: Benson Chiu / Courtesy of RM Auctions
Maserati A6G/2000 Competition Berlinetta (Zagato) #2137, 1956 - Photo: Benson Chiu / Courtesy of RM Auctions
Maserati A6G/2000 Competition Berlinetta (Zagato) #2137, 1956 - Photo: Benson Chiu / Courtesy of RM Auctions
Maserati A6G/2000 Competition Berlinetta (Zagato) #2137, 1956 - Interior - Photo: Benson Chiu / Courtesy of RM Auctions
Maserati A6G/54 (Zagato) #2105, 1955 - Photo: Simon Clay / Gooding & Company
Maserati A6G/54 (Zagato) #2105, 1955 - Photo: Simon Clay / Gooding & Company
Maserati A6G/54 (Zagato) #2105, 1955 - Photo: Simon Clay / Gooding & Company
Maserati A6G/54 (Zagato) #2105, 1955 - Interior - Photo: Simon Clay / Gooding & Company
Chassis #2105 as it rolled out of factory.
Maserati A6G 2000 (Zagato) #2113, 1955
Maserati A6G 2000 (Zagato) #2113, 1955
Maserati A6G 2000 (Zagato), 1955
Images: Zagato; www.dmarge.com; www.ultimatecarpage.com
Maserati A6G/54 GT Zagato, 1955-1957
A6G/2000
The 1954 Mondial de l'Automobile in Paris showcased the A6GCS/54, which came in berlinetta, barchetta and spider versions (150 bhp). It was also known as the A6G/2000.
Built from 1954 through 1957, the A6G/2000 was a very limited production sports car. It is estimated that only about 60 cars were built, with coachwork available from Frua, Allemano and Zagato. Whereas the Frua and Allemano-built cars were luxurious and sometimes extravagant design statements, the Zagato-built cars were purpose-built for competition.
Zagato
Maserati invited 'Carrozzieri' to submit designs for the A6G and Zagato, Allemano and Frua offered a variety of body styles from which to choose.
The competition theme was best captured by Zagato. He offered some beautiful aluminium bodied coupés for road/race use. At the Geneva Motor Show in 1955, Zagato also produced a one-off spyder.
So popular was the Zagato-bodied A6G/54 Maseratis that several were used in GT racing throughout Italy from 1955 to 1957 and this model eventually won this class in the 1956 Italian championships which had previously been dominated by the powerful V8 Fiats.
The A6G was the classic example of Maserati's strength, the ability to offer the best qualities of its competition car into a production model. The first Zagato bodied A6G was displayed at the Paris Motor Show in 1954. The year is significant as the cars were and still are often referred to as the A6G/54 GT.
There were in all 20 Zagato bodied A6G Coupés produced, six in 1955 and fourteen in 1956.
www.maserati-alfieri.co.uk
The twenty one chassis have been broken down into four series:
Prototype and first series:
2101, 2102, 2105, 2106, 2107
Interim series:
2112, 2113, 2118/2188
Second Series
2121, 2122, 2123, 2138
Third series
2124, 2137, 2139, 2148, 2150, 2155, 2160, 2179, 2186
www.velocetoday.com
В середине 50-х Zagato предложило интересную вариацию на тему знаменитого Maserati A6G. В то время, с этими автомобилями работали многие кузовные ателье, такие как Pininfarina, Frua и Allemano. Но если у них получались изящные дорожные автомобили, то агрессивная версия работы Zagato, пилотируемая Стирлингом Моссом, даже участвовала в гонках Милле Милиа 1956 года.
www.car-encyclopedia.ru
Хотя первый автомобиль Мазерати с шестицилиндровым двигателем дебютировал на Женевском Моторшоу в 1947 году, коммерческий успех пришел только в 1954, после начала производства третьего поколения автомобилей. Maserati A6G. Выпущенный в 1954 году автомобиль был оборудован модернизированным двигателем с двумя верхними распредвалами, который раньше ставился на одноместные гоночные болиды. Мощность нового мотора составляла 150 лошадиных сил и была вполне достаточной в отличие от слабых двигателей предыдущих моделей. Да и внешне автомобили с новыми кузовами от Фруа (Frua) и Загато (Zagato) выглядели очень привлекательно. Наибольшим успехом пользовались машины с облегченными кузовами от ателье Zagato.
Из 63 произведенных автомобилей Maserati A6G, пожалуй, самым интересным был автомобиль с шасси № 2121, оснащенный кузовом Загато с «фирменной» крышей в форме двойного пузыря. Существуют еще две подобных машины, однако, есть основания сомневаться в том, что такая форма крыши была у них от рождения.
carpedia.ru
|
|
|