|
1954 Fiat 8V Demon Rouge (Vignale)
Fiat 8V Demon Rouge (Vignale), 1954 - Michelotti Design Sketch
Fiat 8V Demon Rouge (Vignale), 1954
Fiat 8V Demon Rouge (Vignale), 1954
Fiat 8V Demon Rouge (Vignale), 1954 - Photo: Louwman Museum
Fiat 8V Demon Rouge (Vignale), 1954
Vignale offered various bodies for the Fiat 8V: five coupes, one spider and one coupe Corsa were built. As one of the last models, the aggressive looking 8V 'Demon Rouge' was presented in 1954, however the chassis is dated 1952.
An extremely unique and distinctive design by Giovanni Michelotti, built by Vignale and based on the famous Fiat 8V. Michelotti demonstrated his creativity and inventiveness with this Démon Rouge (red devil) at the Turin motor show in 1953. The semi-circular, vertical rear window under the extended roofline is one of the most striking details. It was an aerodynamic trick intended to keep the rear window clean and dry during heavy rainfall. Something similar would later be applied to the Ford Anglia and the Citroën Ami. The roof itself is largely made of Plexiglas, to give the impression of an open car. The door handles are ingeniously incorporated into the rear pillars. The car doesn't have any bumpers and the headlights are framed by the grille.
In 1955 the design won the first prize in the 'Coppa Campione d'Italia' Concours d'Elegance. Nearly fifty years later, in 2004, the car won the 'Best of Show' prize at the Concours d'Elegance at palace Het Loo in Apeldoorn, the most prestigious motorcar event in the Netherlands.
The Fiat 8V - 'Otto Vu' in Italian - is the only eight-cylinder built by Fiat. The sports car was launched in 1952 in order to participate in the Mille Miglia. It was very expensive: in America it cost $ 6,000, almost twice as much as a Jaguar XK120. Exactly 114 8V's were built, some with special Zagato, Ghia and Vignale coachwork.
На Женевском мотор-шоу 1952 немало шуму наделал спорт-прототип от FIAT: 2-местный 8V с V-образным 8-цилиндровым мотором! Его так и прозвали: Otto Vu («восемь V» по-итальянски). Спорт-купе задумали для участия в итальянском чемпионате Gran Turismo, «омологация» к которому требовала (по регламенту) выпуска сотни «серийных» машин.
Otto Vu немедленно привлек внимание видных автомобильных стилистов того времени; Данный единичный «дизайнерский» экземпляр создан кузовной студией Виньяле (Vignale). Купе-GT обнародовали на автовыставке в Турине — под драматическим названием Demon Rouge («красный демон»). В облике автомобиля и в самом деле проступало что-то демоническое; 32-летний Giovanni Michelotti, который работал над проектом Vignale, не пожалел выразительных средств.
Драматическая комбинация красного и черного в лакокрасочном покрытии кузова придавала автомобилю «сердитый» вид. Стекло панорамное – причем не только лобовое, но и заднее, над которым нависает своеобразный «козырек». Он якобы способствовал правильному обтеканию «фонаря» потоками воздуха. Панель крыши из полупрозрачного пластика – и, конечно же, фары, вмонтированные в фальшрадиатор; отличительная черта Otto Vu в исполнении Джованни Микелотти.
Машина весила 930 кг и отличалась неслабой динамикой: по позднейшим испытаниям, «демон» разгонялся с места до 100 км/ч за 10,5 сек. Максимальная скорость необычно высока – 207 км/ч; сказывалась грамотная аэродинамика.
Кроме «красного демона» ателье Vignale построило на базе Fiat 8V открытый спайдер и несколько спорт-купе изысканных очертаний, но уже без того драматизма. Давно ушел Дж.Микелотти (1980), а Demon Rouge до сих пор берет призы на разного рода «конкурсах элегантности». И выходит на старт ежегодных пробегов Mille Miglia; главное – участие.
Source: www.classiccarcatalogue.com; www.shov.ru
|
|
|