| |
Deutsch

Fulton Airphibian (1945): К взлету готов!

Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian (1945)
Fulton Airphibian - Brochure
Fulton Airphibian - Brochure
Fulton Airphibian - Brochure
Fulton Airphibian - Brochure
Fulton Airphibian - Popular Science, July 1952
Fulton Airphibian - Popular Science, July 1952
Fulton Airphibian - Popular Science, July 1952
Fulton Airphibian - Popular Science, July 1952
The Airphibian above was photographed on the Grand Central Parkway in March 1952.
The Airphibian above was photographed on the Grand Central Parkway in March 1952.
Bilder: Alden Jewell Collection; Eddie Hausner for the NY Times
Bewertung:  4    -0    +4
"Аэрофибия" Роберта Фултона, 1946 г.
В 1946 году дальний родственник изобретателя паровой машины Роберт Фултон берётся за создание "Аэрофибии" (Airphibian). Он твёрдо решил, что вместо адаптации автомобиля к небу нужно приспособить к дороге самолёт.

Крылья и секция хвоста самолёта снимались, а пропеллер складывался внутри фюзеляжа. Имелся шестицилиндровый двигатель мощностью 150 л. с., "аэрофибия" могла летать со скоростью 190 км/ч и ехать по шоссе со скоростью 80 км/ч. О преобразовании самолёта в автомобиль и наоборот Фултон говорил, что "домохозяйка может сделать это одна за пять минут".

"Аэрофибия" стала первым в мире летающим автомобилем, получившим сертификат Управления гражданской авиации США.

Однако, несмотря на очевидный успех летающей машины, Фултон не сумел довести её до массового производства — не удалось найти деньги.


The first aircraft certified by the Civil Aviation Administration that also could be driven on roads was the Fulton Airphibian. Built in 1945 by Robert Fulton Jr., an architect, inventor, aerial photographer, sculptor, and painter. The craft could fly 110 mph and hit half that speed on the ground. It sported four-wheel landing gear just like a car. To convert plane to car, the cockpit detached from the back half of the plane, including the wings and tail, leaving a small vehicle to take on the road.

After building the prototype, renaissance man Fulton formed a company to sell production models of the Airphibian. Fulton failed to find a market, however, as the process of bolting the wings back on the car was just too lengthy and complicated for most pilots.
Quelle: www.membrana.ru; www.businessweek.com
Diskutieren
Autor
E-mail
Kommentieren