|
2005 Subaru B5-TPH
Bilder: Subaru
The Subaru B5-TPH is a stylish coupe/wagon/crossover concept that Subaru stresses is not the next Impreza. Its main focus is not the exterior styling so much as Subaru's Turbo Parallel Hybrid (TPH) powertrain, which is linked to the company's trademark Symmetrical four-wheel-drive system. That's a shame, since the B5-TPH is the best-looking vehicle to come out of Subaru's studios in some time.
TPH places a thin electric motor generator between the car's 2.0-liter Miller-cycle flat-four turbo engine and the automatic transmission. The Miller-cycle technology, which we last saw in the mid-1990s Mazda Millenia near-luxury sedan, improves engine efficiency by reducing pumping losses due to a power stroke that is longer than the compression stroke. Often, this system makes an engine unresponsive at low speeds. But with the electric motor, Subaru claims, standing-start torque is better than even the turbocharged Impreza WRX's.
The generator acts as an engine-assist to boost fuel economy. The combined output is 256 hp and 253 lb-ft of torque.
Subaru says while there are no plans to build a car that looks like the B5-TPH (which sits on a modified Legacy platform), some variation of TPH is likely for production, maybe in the Legacy or Forester, by 2007.
Жемчужно-белый концепт-кроссовер (клиренс 200 мм, привод 4х4) причудливо переливался в лучах софитов. Сходство с раковиной моллюска усилилось, когда огромная застекленная задняя дверь машины взмыла вверх. Где-то здесь скрыта «жемчужина» Subaru – марганцевая литий-ионная батарея. При меньшей цене она превосходит привычные никель-металлгидридные аккумуляторы по многим параметрам, включая срок службы. Батарея – часть ТРН, первой в мире гибридной силовой установки, объединившей бензиновый двигатель с турбонаддувом (260-сильный 4-цилиндровый «боксер») и электромотор-генератор. Мощность последнего скромна – 10 кВт, но позволяет «зарыть» турбояму на низких оборотах, обеспечить выигрыш в приемистости и экономичности. Ради сбережения топлива оппозитник переведен на цикл Миллера (с удлиненной фазой открытия впускных клапанов), а сопутствующее снижение отдачи нивелировано доработкой системы турбонаддува. В итоге – 30% расхода бензина долой. А что же «оболочка»? Андреас Запатинас, шеф-дизайнер Subaru, опроверг слухи о том, что В5-ТРН – «превью» новой Imprez’ы, но и не похоронил идею хэтча-трехдверки. Возьмем на заметку и характерную форму дверных проемов. Жемчужины «вызревают» не вдруг.
Quelle: www.automobilemag.com; Журнал "АВТОМОБИЛИ" 12-2005
|
|
|