| |
Deutsch

1995 Castagna Vittoria

Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995 - Design Sketch
Castagna Vittoria, 1995 - Design Sketch
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995
Castagna Vittoria, 1995 - Interior
Castagna Vittoria, 1995 - Interior
Castagna Vittoria, 1995 - Interior
Castagna Vittoria, 1995 - Interior
Castagna Vittoria, 1995 - Interior
Castagna Vittoria, 1995 - Interior
Bilder: Castagna; www.finarte.it
Bewertung:  16    -12    +28
Alfa Romeo SZ-based prototype
Castagna was a historic coachbuilder from the 1920's and 1930's producing famous bodies for Alfa Romeo and Lancias amongst others before disappearing into history like so many famous names. However in 1995 Italian businessman Uberto Petra revived the name and produced this Alfa SZ based prototype, designed by Gioacchino Acampora, named the "Vittoria" after Petra's eldest daughter.

Based on the SZ/RZ limited run Alfa Romeo sportscar, which itself was based on an uprated Alfa Romeo 75 3.0 V6 floorpan and mechanicals. Castagna claim that their reworked 3.0 V6 engine produced 320 bhp @ 7,000 rpm ( against the standard car's 180 bhp ) while still retaining the original single camshaft per head setup. The Alfa Romeo's front wishbone and rear de Dion suspension was upgraded with stiffer springs and dampers, nylon and rose jointed bushes, and revised geometry.

The brakes were uprated with Brembo 6-pot calliper, cross-drilled and vented discs, while the prototype ran on 18in magnesium alloy wheels.

The styling was controversial. The front and rear ends seemed to have chunks missing. The front had an uncomfortable sop to the traditional heart which sat in a void where the front bodywork should sit. The rear looked as if the designer had attempted to recreate the styling of the famous TZ models, but again it seemed as if sections were missing. The white colour scheme with the front and rear ends detailed in black did nothing for the cars aesthetic looks, the overall appearance being disjointed and untidy.

The Castagna Vittoria made its debut at the 1995 Geneva Motor Show.


Спустя шесть лет после создания Alfa Romeo S.Z. история получила неожиданное продолжение. Бизнесмен Джоаккино Акампора решил возродить известное в довоенные годы кузовное ателье Carrozzeria Castagna и сразу же подготовил два проекта. Первый был построен на базе Maserati 3200GT и получил название Castagna Auge, а в основу второй машины лёг тот же самый Alfa Romeo 75, что и в случае с S.Z.

При взгляде на него создаётся ощущение, что Акампора просто посмотрел на Alfa Romeo S.Z. и решил сделать так же, доведя показатель абсурдности до максимума. Как ещё можно объяснить острый «клюв» передней части, обрамлённый «щеками» под фарами и оканчивающийся чёрным «крылом» сплиттера? В карроццерии поработали и над мотором: если двигатель S.Z. выдавал 210 лошадиных сил, то на «Виттории» — около 300. Автомобиль получился на полтора центнера тяжелее купе от Zagato, а салон был аналогичным S.Z., но в отделке использовали зелёную кожу и алькантару. Корма и вовсе навевает воспоминания о современном Lamborghini Aventador S.

После автосалона в Женеве Джоаккино забрал концепт в личное пользование. Машину то и дело замечали в окраинах Милана, а в 2010 году её отреставрировали, после чего она снова стала посещать выставки. А само ателье продолжило работать, создавая необычные концепты на базе моделей Mercedes-Benz, Ferrari и Fiat.
Quelle: www.italiaspeed.com; motor.ru
Relevante Artikel:
Diskutieren
Autor
E-mail
Kommentieren