|
1988 BMW Z1 Break
BMW Z1 Coupé Concept (1988)
BMW Z1 Coupé Concept (1988)
BMW Z1 Coupé Concept (1988)
BMW Z1 Coupé Concept (1988)
BMW Z1 Coupé Concept (1988)
BMW Z1 Coupé Concept (1988)
BMW Z1 Coupé Concept (1988)
BMW Z1 Coupé Concept (1988)
BMW Z1 Coupé Concept (1988)
Bilder: BMW; Concept Car Central
BMW Z1 Coupé Concept (1988)
The plastic model of the BMW Z1 coupé is being presented in broad public for the first time to celebrate the landmark anniversary of BMW Forschung und Technik GmbH.
The original research project – that was ultimately to bring forth the creation of the BMW Z1 – included fundamental research in the areas of bodywork construction, materials and development processes.
Right from the outset, this included pushing out the envelope and applying the newly created methods to several vehicle concepts. The BMW Z1 became a runaway hit with the public as a fascinating roadster, and it had the potential for being joined by other model versions using this approach. Plans included a coupé and a four-wheel drive version of the BMW Z1.
The prerequisites for this kind of diversification were engineered into the design of the floor pan, and chassis. And a design was actually created for a BMW Z1 coupé that is virtually unknown in the public arena to the present day.
This design demonstrates the potential of a unique platform strategy for roadsters and closed coupés. Benchmarks were defined in the course of this project – designated internally as the BMW Z2 – that included key components with the capability for use in several vehicle concepts.
These knowledge assets constituted the platform for innovative development processes that were subsequently incorporated in new BMW models and permitted exceptionally efficient diversification of the model profile. However, the so-called “off-roadster” was to remain a study in wood, clay and plastic resembling the styling incorporated in the Z1, and the concept was not taken any further.
While the BMW Z1 coupé never succeeded in getting on the road, the innovative platform strategy was used for the first time only a few years later during the development of a series vehicle.
In 1995, BMW presented the BMW Z3 roadster. The two-seater immediately captured the public imagination as a puristically open symbol of sheer driving pleasure. By contrast, the potential for an expansion of the model range was not, however, obvious at first glance. The concept was realised in 1998 when the BMW Z3 coupé was launched in the marketplace.
This flexibility gained in the development of additional versions was also deployed for the successor model. The BMW Z4 made its debut as a roadster in 2002, and it was joined by the BMW Z4 coupé four years later.
BMW Z1 Coupe – это, по большому счету, даже не автомобиль, а макет. Макет, который был представлен к одной из годовщин отдела инновационных разработок баварской компании (отдел также известен как BMW Forschung und Technik GmbH). Общественности «купе» показали в 1991 году.
К тому времени производство родстера Z1 (где Z взята из немецкого слова Zukunft - «будущее») подходило к концу. Изначально модель Z1 создавалась BMW как платформа для испытаний новых видов материалов и принципов создания кузовных конструкций, но горячий интерес к машине на автосалоне во Франкфурте подстегнул баварцев запустить ее в серию.
Аппетит, как известно, приходит во время еды – после успеха родстера Z1, в BMW начали подумывать о том, как бы закрепить позиции серии Z на рынке. На будущее рассматривался вариант купе, а также полноприводной версии. Для работы над прообразом возможного будущего купе была позаимствована база открытой машины Z1. А то, что получилось в итоге, компания BMW достаточно долго скрывала от общественности.
Полученные в ходе разработки Z1 Coupe знания помогли BMW оптимизировать создание своих будущих моделей – как в отношении технической части, так и в плане дизайна. Однако «побочный» закрытый Z1 остался в виде единственного полномасштабного макета.
Z1 Coupe так и не увидел дорог, будучи лишь макетом, но посеял основы новой стратегии, которую компания BMW не единожды применяла в будущем. Плоды этой самой новой стратегии созрели к выпуску второго родстера компании с буквой Z – Z3.
В 1995 году публике был представлен новый BMW Z3. И хотя автомобиль получился элегантным и стремительным, такого «вау-эффекта» как Z1 в обществе он не вызвал. Гораздо ярче выстрелило купе Z3, показанное тремя годами позже, в 1998 году. Именно в нем были воплощены наработки, полученные при создании Z1 Coupe.
Идея родстера Z, который был превращен в практичное двухместное купе, нашла свое отражение и в первом поколении BMW Z4 – в 2002 дебютировал родстер, а четыре года спустя – купе. И за это небольшое разнообразие следует благодарить странноватый на вид, но значимый для истории макет.
Quelle: BMW Technik GmbH; motor.ru
|
|
|