 |
1983 Toyota MX-2
Toyota MX-2 Concept, 1983
Bilder: Toyota
Optimized for aerodynamic performance, the MX-2 was close to a pure race car
Throughout the decades, CALTY’s direction and role evolved alongside Toyota’s growth. The 1970s was the decade of discovery and research. The initial years at CALTY under studio chief, Executive Vice President Mamoru Yaegashi were used primarily for conducting research on future trends in design.
The 1980s introduced the studio’s shift toward exploring innovative design language and techniques. There was plenty of excitement within the design development teams who were given full freedom to push the envelope of artistic process and pure creativity in ways that had not been allowed in major studios at the time.
Naturally, some of the designers turned their thoughts to high performance sports cars, the first of which was the MX-1 in 1982. It featured a mid-engine layout and a scissor-style doors.
The followup to the MX-1 was the 1983 Toyota MX-2, a second mid-engine sports car concept was not only designed, but built in house by CALTY out of fiberglass reinforced plastic (FRP). It featured gullwing doors and a swing arm steering wheel that could accommodate either left- or right-hand drive.
В 1970-х годах Toyota решила завоевать рынок США, и для этого ей нужен был смелый дизайн, который пришелся бы по вкусу местным автомобилистам. Перед студией стояла задача изучать будущие тенденции в дизайне. Поэтому дизайнерам не мешали творить разную дичь.
К 1980-м годам студия переключилась на изучение новых техник дизайна, а вдохновение черпалось в автоспорте. В 1983 году студия представила MX-1 – среднемоторный спортивный автомобиль с дверями-ножницами.
Всего несколько лет спустя был создан MX-2. Его сделали из армированного стекловолокном пластика, оснастили дверями типа «крыло чайки» и рулевым колесом, которое можно было двигать слева направо и назад (для левостороннего или правостороннего движения).
Quelle: Toyota; japanesenostalgiccar.com; zr.ru
|
|
 |