|
1981 Renault Eve
Bilder: Renault; Concept Car Central
The economy project car
The Eve (Economy Vehicle Elements) was a study in fuel economy, following an agreement with the French Government's Energy Saving Agency. Ample cargo and occupant space, as well as comfort, safety, aerodynamics, and performance, were the main ideas of the Eve, with a drag figure of 0.239. The engine and transmission were controlled by electronics and computers to create an optimum
combination engine throttle openings and transmission-gear ratio. The
instrumentation behind the steering wheel consisted of two graphs showing the power and fuel consumption curves. The Ere could top 104 miles per hour.
1981 came EVE, the economy project car. Eve was a prototype based on the R18. The first phase of its programme was to concentrate on better aerodynamics and on the use of advanced electronics to control engine and transmission, the power pack and final drive being left as standard initially. Having an all-up weight comparable with that of the R18TL, it had a lower-drag body shape to give a drag coefficient of 0.239 - 43 per cent better than that of the average European car. Good performance was achieved with a smaller engine, the EVE version of the 18 having a 5TL engine of 1,100cc.
В 1980 году году Министерство промышленности Франции, осознавая, что углеводороды с годами будут только дорожать, предложило ведущим автопроизводителям страны конкурс на самый экономичный автомобиль. По условиям конкурса, расход бензина в смешанном цикле не должен был превышать 3 литров на 100 километров. Гению аэродинамики Гастону Джуше, который на тот момент возглавлял дизайнерский отдел компании Renault, задача показалась интересной.
Год спустя появился прототип EVE (Economy Vehicle Elements) на базе Renault 18, а позднее – его улучшенная версия EVE+. Но Джуше понимал: чтобы добиться максимальной топливной экономичности, нужна не только продуманная аэродинамика, но и сниженная масса. Так началась работа над машиной, которая была представлена в 1987 под именем VESTA II.
Quelle: Concept Car Central; KATRIINA’S RENAULT CENTER; motor.ru
|
|
|