|
1981 DeLorean DMC 12 (ItalDesign)
DeLorean Safety Vehicle Prototype (Ital Design), 1976
DeLorean Safety Vehicle Prototype (Ital Design), 1976
DeLorean DMC 12 Prototype (Ital Design)
DeLorean DMC 12 Prototype (Ital Design)
DeLorean DMC 12 Prototype (Ital Design)
DeLorean DMC 12 Prototype (Ital Design)
DeLorean DMC 12 Prototype (Ital Design)
DeLorean DMC 12 (ItalDesign), 1981
DeLorean DMC 12 (ItalDesign), 1981
DeLorean DMC 12 (ItalDesign), 1981
A gold-plated 1981 De Lorean offered for sale by American Express for Christmas 1980. Only two were built.
DeLorean DMC 12 (ItalDesign), 1981
Bilder: ItalDesign; Andre LE ROUX; www.conceptcars.it; www.carculture.com
Renowned all over the world thanks the trilogy "Back to the future", DeLorean DMC 12 is an ambitious project for an economical two seats Coupé with seagull wind doors.
The cooperation with DeLorean Motor Company begins in 1974 when John Z. DeLorean, ex GM vice president, and William Collins, DMC president, create a program for a two seats car with rear engine.
Intended almost exclusively for American market, DMC 12 must be economical but in the meantime immediately recognizable, for this reason the bodywork is in brushed steel non painted, and seagull wind opening only seen before on Mercedes 300SL in 1954.
The same abbreviation chosen for this car suggests the sale's price, established in $ 12.000 (amount that will be very increased).
A few details remind the Medici I and the Hyundai Pony, two prototypes that John Z.DeLorean noticed at Italdesign stand at Turin Motor Show in 1974, and those details pushed him to choose Giugiaro for the design of his new car.
Trivia
When Back to the Future (Robert Zemeckis, 1985) came out on American cinemas in 1985 bringing to the DMC 12 eternal glory, the production of the car is definitely stopped because of financial crisis that his the De Lorean, in the meanwhile moved to northern Ireland, after only 8700 patterns.
Seth MacFarlane's American Dad! dedicated a full episode to the DMC12: it's episode 16, season 4 DeLorean Story-an. Steve discovers Stan has secretly been building his dream car, for the last six years, but it is missing one vital part: the gull-wing passenger door. Steve locates the missing part via craiglist and he and his dad set out for Albuquerque. Quotations from Back to the Future aren't missing.
www.italdesign.it
Automotive icon, snappy dresser and FBI target John Z. De Lorean left the building in 2005, leaving behind 8,582 stainless-steel DeLoreans and one time-traveling hotrod. Few car projects were more maledicted than the DMC-12. By the time Johnny Z. got the factory in Northern Ireland up and running — and what could possibly go wrong there? — the losses were piling up fast. The car was heavy, underpowered (the 2.8-liter Peugeot V6 never had a chance) and overpriced. And De Lorean was having a few dramas of his own, resulting in one of law enforcement's more memorable hidden-camera tableaux: the former GM executive sitting in a hotel room with suitcases on money, discussing the supply-and-demand of nose candy. The Giugiaro-designed DMC-12 sure was cool looking, though. In August of this year, the Texas company that controls the rights to the name announced it will build a small number of new DMC-12's. How's that for time travel?
The 50 Worst Cars of All Time - www.time.com
Сделав блестящую карьеру, Джон Захария де Лориан разругался с руководством Дженерал Моторс и в 1973 году, бросив все, ушел с поста вице-президента концерна.
На следующий год он приступает к созданию автомобиля, в который постарается вложить все свои нереализованные на прежних постах идеи. Де Лориан хочет построить автомобиль «безопасный, насколько это возможно, надежный, удобный, с великолепными ходовыми качествами и, наконец, просто красивый».
В 1978 году опытные образцы были готовы. На автомобиль, проект которого был создан Биллом Коллинзом (Bill Collins), устанавливался двигатель V6 совместного производства Пежо, Рено и Вольво (Peugeot, Renault, Volvo) объемом 2,8 литра и мощностью 130 лошадиных сил. Дизайн кузова двухместного среднемоторного купе был разработан Джоржетто Джуджаро (Giorgetto Giugiaro) из ИталДизайн (ItalDesign) и вполне отвечал направлениям автомобильной моды тех лет. Изюминкой были открывающиеся вверх двери в стиле «крыло чайки».
Производство, размещенное в Северной Ирландии, и частично финансируемое британским правительством было запущено в 1981 году, а уже в 1983 году остановлено из-за ареста Джона де Лориана по подозрению в махинациях и торговле наркотиками. Несмотря на последовавшее через несколько месяцев полное оправдание, восстановить производство уже не удалось. Выпустив за три года работы 8500 автомобилей с кузовами из отполированной нержавеющей стали DeLorean Motor Car Co было объявлено банкротом.
Сейчас автомобиль под названием DMC 12 — один из самых известных в мире, но не благодаря своим достоинствам, а из-за скандала связанного с именем де Лореана. А главное, все видели этот автомобиль в роли машины времени, которую сыграл слегка приукрашенный DMC 12 в культовом фильме 80-х «Назад в Будущее».
carpedia.ru
Designschmiede:
ItalDesign
|
|
|