|
1976 Ford Corrida (Ghia)
Ford Corrida (Ghia), 1976
Ford Corrida (Ghia), 1976
Ford Corrida (Ghia), 1976
Ford Corrida (Ghia), 1976
Ford Corrida (Ghia), 1976
Ford Corrida (Ghia), 1976 - Interior
Ford Corrida (Ghia), 1976 - Design Sketch
Ford Corrida (Ghia), 1976
Ford Corrida (Ghia), 1976
Ford Corrida (Ghia), 1976
Ford Corrida (Ghia), 1976
Bilder: Mario Buonocunto; Concept Car Central; www.shorey.net; www.chicagoautoshow.com
Gullwing Coupe. The Corrida was a chunky little safety-orientated sports coupe.
The Ghia Corrida was the first Fiesta-based concept car, introduced at the Turin Motor Show in November of 1976, the year the Fiesta was introduced. Corrida means bullfight, and the Corrida Concept was Ghia’s vision of a new age sports car with an array of safety features.
Corrida was not only based on a Fiesta, but was also powered by a Fiesta engine. It featured pneumatically operated gull wing doors hinged in two segments and electrically operated flaps for the headlamps to provide optimal aerodynamics performance. The rear luggage compartment was hinged at the bottom.
Corrida’s driving environment was unique. The instrument cluster was an array of boxes that provided a distinctive look of compartmentalization. The concept car was bold orange with black accents.
Ford Media Site
Ford and Ghia developed the Corrida concept vehicle as a design and engineering exercise, and feature car at auto shows. Built on a 90-inch wheelbase, the Corrida’s body and wheels were all weight-saving aluminum. Gull wing-styled doors were hinged at the top, and folded in the middle for easy entry/exit, even when the car was parked in confined areas. The hatchback door was split in half, with the top section opening upward, and a hinged lower section that could be locked in an open position to extend the carrying capacity.
www.chicagoautoshow.com
В 1976 году с конвейера завода Ford впервые выехал автомобиль под названием Fiesta, и в том же 76-ом ателье Ghia поспешило создать на его базе концепт-кар. Компактный, забавный и не очень быстрый.
«Коррида» стала воплощением нового поколения прототипов. По крайней мере, так думали ее создатели, с печалью расплачиваясь за заправку личных автомобилей в период повышения цен на топливо. А потому сверхмощный мотор в гости к легкому алюминиевому кузову не пригласили, оставив под капотом «сердце» стандартной «Фиесты». Плюс – передний привод и механическая четырехступенчатая коробка. Вроде бы, ничего концептуального.
Зато с дизайном автор прототипа Филиппо Сапино постарался на славу, придав массовой малолитражке вид комичного спорткара. Здесь вам и типичный «клюв» с электрошторками фар, и вздернутая корма, и даже двухсекционные двери типа «крыло чайки» с пневмоприводами. Задняя дверь была поделена на две части: верхняя «стеклянная» секция открывалась вверх, а нижняя откидывалась – она могла фиксироваться в открытом положении для перевозки длинномеров. Ярко-оранжевый с черными вставками концепт выкатили на Туринское моторшоу в ноябре 1976 года, после чего о нем благополучно забыли.
Максим Кудымов - motor.ru
|
|
|