|
1964 Ford GT40
Daytona Continental 2,000 km Race, Daytona, FL, 1965. Ken Miles/Lloyd Ruby in the winning Shelby Ford GT40.
Ford's 1-2-3 finish in 1966 was America's first win at LeMans.
Le Mans Ford GT40 Mk IV, 1967
24 Hours of Le Mans, Le Mans, France, 1967. Carroll Shelby with the race winning Ford Mark IV.
“Yellow GT40” depicts the Ford GT40 Mk IV that finished fourth in the 1967 Le Mans - Art By Gerald Freeman
Gulf Ford GT 40 Mk1, 1968
Gulf Ford GT 40 Mk1, 1968
Gulf Ford GT 40 Mk1, 1968
Gulf Ford GT40s at LeMans, 1968
Ford GT40 – Early design sketch, 1963
Ford GT40 – Early design sketch, 1963
Ford GT40 – Early design sketch, 1963
Ford GT40 – Early design sketch, 1963
Ford GT40 – First clay model, 1963
Bilder: Ford; www.carculture.com
#39 - The 100 most beautiful cars (The Daily Telegraph)
In the early 1960's Henry Ford II attempted to buy out Ferrari. Ferrari pulled out at the last minute, and in response Ford decided to build a car that could beat Ferrari. In August of 1963 Henry Ford II officially announced that he would build a race car to compete in endurance races such as the 24 Hours of LeMans. Ford used a branch of their company, Ford Advanced Vehicles, Ltd in England to build the car. The first prototype was first shown to the press in March of 1964 in Slough, England. The car was later flown to America for inspection by Ford and then flown back to England for further construction.
One of the most celebrated moments in Ford’s racing history came in the summer of 1966 when the company’s GT40 race car captured a 1-2-3 win at the Le Mans 24-hour endurance race, fulfilling Henry Ford II’s desire to beat Ferrari.
Небольшая британская гоночная фирма Lola Cars Ltd., была основана в 1957 году в графстве Кент страстным поклонником автоспорта Эриком Бродли. В 1962 году модель Lola дебютировала в «Формуле 1», а в 1963-м Бродли сконструировал прототип автомобиля GT с двигателем Ford (4262 см куб. V8, 320 л.с., расчетная скорость 280 км/ч), установленным позади сидений. Автомобиль имел интегральный несущий кузов, склепанный и сваренный из стального листа толщиной полмиллиметра. Спереди имелся трубчатый подрамник, поддерживающий пружинную подвеску на двойных трапециевидных рычагах. К силовому агрегату, который располагался сзади консольно (как на «формуле»), были прикреплены рычаги подвески. Осенью 1963 года Lola GT стала Ford GT40.
В 1964-м состоялся первый выезд машины – на трассе Нюрбургринг. Фил Хилл (первый американец, ставший чемпионом «Формулы 1») финишировал на ней вторым. Затем Кэрол Шелби (автор знаменитой AC Cobra) переделал GT40 под мотор объемом 4728 «кубиков», и в 1965 году она победила на трассе в Дайтоне. А в 1966-м версии с семилитровым мотором привезли первые места в Дайтоне, Себринге и Ле-Мане, причем во Франции взяли три первых места. В 1967-м – вновь победа в Ле-Мане. Ferrari, Maserati и Porsche были посрамлены, Генри Форд II торжествовал.
Тесный кокпит, среднемоторная компоновка, огромные надписи «Goodyear Eagle» на боковинах покрышек (задние больше передних), резко скошенный задок – таким запомнился этот автомобиль. Просто Ferrari какой-то, а не Ford!
Quelle: www.fast-autos.net; www.theautochannel.com; «История любви» (Денис Орлов) - Журнал «МОТОР», Май 2002 года
|
|
|