| |
Deutsch

1964 Ford GT40

Ford GT40 (1964-69)
Ford GT40 (1964-69)
Ford GT40 (1964-69)
Ford GT40 (1964-69)
Ford GT40 Mk1, 1964
Ford GT40 Mk1, 1964
Ford GT40 Mk1, 1964
Ford GT40 Mk1, 1964
Ford GT40 Mk1, 1964
Ford GT40 Mk1, 1964
Ford GT40 Mk1, 1964
Ford GT40 Mk1, 1964
Daytona Continental 2,000 km Race, Daytona, FL, 1965. Ken Miles/Lloyd Ruby in the winning Shelby Ford GT40.
Daytona Continental 2,000 km Race, Daytona, FL, 1965. Ken Miles/Lloyd Ruby in the winning Shelby Ford GT40.
Ford GT 40 Mk2, 1966
Ford GT 40 Mk2, 1966
Ford's 1-2-3 finish in 1966 was America's first win at LeMans.
Ford's 1-2-3 finish in 1966 was America's first win at LeMans.
Le Mans Ford GT40 Mk IV, 1967
Le Mans Ford GT40 Mk IV, 1967
24 Hours of Le Mans, Le Mans, France, 1967. Carroll Shelby with the race winning Ford Mark IV.
24 Hours of Le Mans, Le Mans, France, 1967. Carroll Shelby with the race winning Ford Mark IV.
“Yellow GT40” depicts the Ford GT40 Mk IV that finished fourth in the 1967 Le Mans - Art By Gerald Freeman
“Yellow GT40” depicts the Ford GT40 Mk IV that finished fourth in the 1967 Le Mans - Art By Gerald Freeman
Gulf Ford GT 40 Mk1, 1968
Gulf Ford GT 40 Mk1, 1968
Gulf Ford GT 40 Mk1, 1968
Gulf Ford GT 40 Mk1, 1968
Gulf Ford GT 40 Mk1, 1968
Gulf Ford GT 40 Mk1, 1968
Gulf Ford GT40s at LeMans, 1968
Gulf Ford GT40s at LeMans, 1968
Ford GT Prototype, 1964
Ford GT Prototype, 1964
Ford GT Prototype, 1964
Ford GT Prototype, 1964
Ford GT40 – Early design sketch, 1963
Ford GT40 – Early design sketch, 1963
Ford GT40 – Early design sketch, 1963
Ford GT40 – Early design sketch, 1963
Ford GT40 – Early design sketch, 1963
Ford GT40 – Early design sketch, 1963
Ford GT40 – Early design sketch, 1963
Ford GT40 – Early design sketch, 1963
Ford GT40 – First clay model, 1963
Ford GT40 – First clay model, 1963
Bilder: Ford; www.carculture.com
Bewertung:  44    -6    +50
#39 - The 100 most beautiful cars (The Daily Telegraph)
In the early 1960's Henry Ford II attempted to buy out Ferrari. Ferrari pulled out at the last minute, and in response Ford decided to build a car that could beat Ferrari. In August of 1963 Henry Ford II officially announced that he would build a race car to compete in endurance races such as the 24 Hours of LeMans. Ford used a branch of their company, Ford Advanced Vehicles, Ltd in England to build the car. The first prototype was first shown to the press in March of 1964 in Slough, England. The car was later flown to America for inspection by Ford and then flown back to England for further construction.


One of the most celebrated moments in Ford’s racing history came in the summer of 1966 when the company’s GT40 race car captured a 1-2-3 win at the Le Mans 24-hour endurance race, fulfilling Henry Ford II’s desire to beat Ferrari.


Небольшая британская гоночная фирма Lola Cars Ltd., была основана в 1957 году в графстве Кент страстным поклонником автоспорта Эриком Бродли. В 1962 году модель Lola дебютировала в «Формуле 1», а в 1963-м Бродли сконструировал прототип автомобиля GT с двигателем Ford (4262 см куб. V8, 320 л.с., расчетная скорость 280 км/ч), установленным позади сидений. Автомобиль имел интегральный несущий кузов, склепанный и сваренный из стального листа толщиной полмиллиметра. Спереди имелся трубчатый подрамник, поддерживающий пружинную подвеску на двойных трапециевидных рычагах. К силовому агрегату, который располагался сзади консольно (как на «формуле»), были прикреплены рычаги подвески. Осенью 1963 года Lola GT стала Ford GT40.

В 1964-м состоялся первый выезд машины – на трассе Нюрбургринг. Фил Хилл (первый американец, ставший чемпионом «Формулы 1») финишировал на ней вторым. Затем Кэрол Шелби (автор знаменитой AC Cobra) переделал GT40 под мотор объемом 4728 «кубиков», и в 1965 году она победила на трассе в Дайтоне. А в 1966-м версии с семилитровым мотором привезли первые места в Дайтоне, Себринге и Ле-Мане, причем во Франции взяли три первых места. В 1967-м – вновь победа в Ле-Мане. Ferrari, Maserati и Porsche были посрамлены, Генри Форд II торжествовал.

Тесный кокпит, среднемоторная компоновка, огромные надписи «Goodyear Eagle» на боковинах покрышек (задние больше передних), резко скошенный задок – таким запомнился этот автомобиль. Просто Ferrari какой-то, а не Ford!
Quelle: www.fast-autos.net; www.theautochannel.com; «История любви» (Денис Орлов) - Журнал «МОТОР», Май 2002 года
Andere Ford
1907 Ford Model T, 1928 Ford Model A, 1950 Ford Muroc, 1953 Ford Vega, 1953 Ford X-100, 1954 Ford FX Atmos, 1954 Ford Maxima, 1955 Ford La Tosca, 1955 Ford Mystere, 1955 Ford Thunderbird, 1955 Ford X-1000, 1956 Ford Thunderbird Mexico, 1958 Ford De Paolo, 1958 Ford La Galaxie, 1958 Ford Nucleon, 1958 Ford Volante, 1958 Ford X2000, 1959 Ford Levacar Mach I, 1961 Ford Gyron, 1962 Ford Cougar 406, 1962 Ford Mustang I, 1962 Ford Seattle-ite XXI, 1963 Ford Allegro, 1963 Ford Cougar II (Vignale), 1963 Ford Mustang II Prototype, 1964 Ford Aurora, 1964 Ford 'Big Red' Gas Turbine Truck, 1964 Ford GT40, 1964 Ford Mustang, 1965 Ford Mustang (Bertone), 1965 Ford Mustang Mach 1 Prototype, 1965 Ford Mustang Station Wagon (Intermeccanica), 1965 Ford XP Bordinat Cobra, 1966 Ford Magic Cruiser, 1966 Ford Ranger II, 1967 Ford Allegro II Roadster, 1967 Ford Comuta, 1967 Ford Mach 2, 1967 Ford Ranger III, 1968 Ford Fiera, 1968 Ford Techna, 1968 Ford Thunderbird Saturn, 1968 Ford Torino Machete, 1969 Ford Ranchero Scrambler, 1969 Ford Super Cobra, 1969 Ford Thunderbird Saturn II, 1970 Ford Mach II, 1970 Ford Maverick Estate Coupe, 1970 Ford Mustang Milano, 1971 Ford GT-70 (Ghia), 1971 Ford Tridon, 1972 Ford Pinto Sportiva, 1973 Ford Mustela II (Ghia), 1974 Ford Coins (Ghia), 1974 Ford Sportiva II, 1975 Ford Flashback (Ghia), 1975 Ford Urban Car (Manx) (Ghia), 1976 Ford Corrida (Ghia), 1976 Ford Prima (Ghia), 1977 Ford Megastar (Ghia), 1978 Ford Fiesta Fantasy, 1978 Ford Fiesta Tuareg (Ghia), 1978 Ford GT80 (Colani), 1978 Ford Lucano (Ghia), 1978 Ford Megastar II (Ghia), 1978 Ford Microsport (Ghia), 1978 Ford Mustang III (Ghia), 1979 Ford GTK (Ghia), 1979 Ford Mustang IMSA, 1979 Ford Navarre (Ghia), 1979 Ford Probe I (Ghia), 1980 Ford Bronco Montana Lobo, 1980 Ford Granada Altair (Ghia), 1980 Ford Mustang RSX (Ghia), 1980 Ford Pockar (Ghia), 1980 Ford Probe II, 1981 Ford Aerovan (Ghia), 1981 Ford Avant Garde (Ghia), 1981 Ford Cockpit (Ghia), 1981 Ford EXP, 1981 Ford EXP-II (Ghia), 1981 Ford Probe III, 1981 Ford Shuttler (Ghia), 1981 Ford Super Gnat (Ghia), 1982 Ford AFV, 1982 Ford Brezza (Ghia), 1982 Ford Econocar, 1982 Ford Flair, 1982 Ford Probe IV, 1982 Ford Quicksilver (Ghia), 1982 Ford Topaz (Ghia), 1983 Ford Barchetta (Ghia), 1983 Ford Trio (Ghia), 1984 Ford Aerostar, 1984 Ford APV (Ghia), 1984 Ford Maya (ItalDesign), 1984 Ford Vignale Mustang (Ghia), 1984 Ford Vignale TSX-4 (Ghia), 1985 Ford Eltec, 1985 Ford Maya II EM (ItalDesign), 1985 Ford Maya II ES (ItalDesign), 1985 Ford Probe V (Ghia), 1985 Ford Urby (Ghia), 1986 Ford Cobra 230 ME, 1986 Ford Vignale TSX-6 (Ghia), 1987 Ford HFX Aerostar (Ghia), 1988 Ford Bronco DM-1, 1988 Ford Splash, 1989 Ford Fiesta Urba, 1989 Ford Prototype (Colani), 1989 Ford Saguaro (Ghia), 1989 Ford Via (Ghia), 1990 Ford F-150 Street, 1990 Ford Fiesta Bebop (Ghia), 1990 Ford ShocccWave, 1990 Ford Surf, 1990 Ford Zag (Ghia), 1990 Ford Zig (Ghia), 1991 Ford Connecta (Ghia), 1991 Ford Contour, 1992 Ford Focus (Ghia), 1993 Ford Mustang Mach III, 1993 Ford sub-B, 1993 Ford Synthesis 2010, 1994 Ford Arioso (Ghia), 1994 Ford PowerStroke, 1994 Ford Profile, 1995 Ford GT90, 1996 Ford Alpe (Ghia), 1996 Ford IndiGo, 1996 Ford Lynx (Ghia), 1996 Ford Saetta (Ghia), 1996 Ford Synergy 2010, 1996 Ford Vivace (Ghia), 1997 Ford Ka, 1997 Ford Powerforce, 1998 Ford Focus, 1998 Ford Ka (Colani), 1998 Ford Libre, 1998 Ford Touring Ka (Ghia), 1999 Ford 021C, 1999 Ford P2000, 1999 Ford TH!NK city, 1999 Ford Thunderbird, 2000 Ford 24.7 Coupe , 2000 Ford 24.7 Pickup, 2000 Ford 24.7 Wagon, 2000 Ford Equator, 2000 Ford Prodigy, 2000 Ford Street Ka (Ghia), 2001 Ford Ex, 2001 Ford F-150 Lightning Rod, 2001 Ford Forty-Nine (Ghia), 2001 Ford Start (Pininfarina), 2001 Ford Thunderbird Sports Roadster Concept, 2002 Ford GT40, 2002 Ford MA, 2002 Ford Mighty F-350 Tonka, 2003 Ford 427, 2003 Ford Faction, 2003 Ford Freestyle FX, 2003 Ford GloCar , 2003 Ford Model U, 2003 Ford Mustang GT, 2003 Ford Visos, 2004 Ford Bronco, 2004 Ford Focus Concept, 2004 Ford Focus Vignale, 2004 Ford Shelby Cobra, 2004 Ford Shelby GR-1, 2005 Ford Equator, 2005 Ford Fairlane, 2005 Ford Iosis, 2005 Ford SAV, 2005 Ford Sport-Trac, 2005 Ford Synus, 2006 Ford 4-Trac, 2006 Ford F-250 Super Chief, 2006 Ford iosis X, 2006 Ford Mustang (ItalDesign), 2006 Ford Reflex, 2007 Ford Airstream, 2007 Ford Interceptor, 2007 Ford Verve, 2008 Ford Explorer America, 2008 Ford Transit Connect Taxi, 2009 Ford iosis MAX, 2010 Ford Start, 2011 Ford B-Max, 2011 Ford Evos, 2011 Ford Fiesta ST, 2011 Ford Vertrek, 2012 Ford EcoSport, 2013 Ford Atlas, 2013 Ford Escort, 2014 Ford Figo, 2015 Ford GT, 2018 Ford F-Vision, 2024 Ford Mustang, 2024 Ford RS2.00
Relevante Artikel:
09. Крепкие и мускулистые
Н. Розанов, кандидат искусствоведения.
Журнал "АВТОМОБИЛИ", 9-1998
Kommentare
Ron
Montag, 15. Juni 2015
So many knowledgeable people do articles on these cars and don't seem to realize that there is no such thing as a GT40. It is simply a Ford GT. You won't see GT40 on any real GT. Check all of the vintage pictures, or data plates you can find. That was never a designation on anything official. Caroll Shelby stated this fact many times in public, as in this video; http://www.oninnovation.com/videos/detail.aspx?video=1280&title=A.+J.+Foyt+and+Dan+Gurney's+1967+LeMans+Win
Diskutieren
Autor
E-mail
Kommentieren