|
1958 Simca Special (Ghia)
Simca Special (Ghia), 1958 - One of Virgil Exner Jr.'s cleanest designs had a fully transparent canopy that tilted forward from a hinge on the cowl. The car was so low it had no doors.
Simca Special (Ghia), 1958
Simca Special (Ghia), 1958
Simca Special (Ghia), 1958
Simca Special (Ghia), 1958
Simca Special (Ghia), 1958
Simca Special (Ghia), 1958
Simca Special (Ghia), 1958 - T-top system
Simca Special (Ghia), 1958
Simca Special (Ghia), 1958
Simca Special (Ghia), 1958
Simca Special (Ghia), 1958
Simca Special (Ghia), 1958
Simca Special (Ghia), 1958
Simca Special (Ghia), 1958 - Interior
Bilder: www.shorey.net; Mecum Auctions
Virgil Exner Jr.
Exner Jr. designed the concept car as his version of an ideal sports car for his master’s thesis while studying fine arts at the University of Notre Dame. While the design fulfilled its purpose – it earned Exner Jr. the University’s Jacques Gold Medal of Fine Art and enabled him to earn his master’s – Exner Jr. continued to work on the concept after graduation, turning it into a reality in fiberglass from 1956 to 1958. He based the car on a modified Fiat 1100 chassis, with power from a Simca Huit’s 1.2-liter four-cylinder engine and drivetrain.
The finned body originally used a clear plastic canopy over the two front seats, but SCCA racer Beau Hickory, who would own the Simca Special in two different stints over the next few decades and prepare the car as a daily driver, removed the canopy in favor of a wraparound windshield and T-top system. Over the years, its original Simca engine was replaced with a Datsun four-cylinder engine, but the rest of the car retains much of Exner Jr.’s original styling cues.
А вот и пример европейского аэрокосмического дизайна: концепт Simca был вполне себе ходовым автомобилем на агрегатах Fiat 1100 с кузовом из стекловолокна.
На фоне американской школы особенно необычно выглядит выхлопная труба с ребристым глушителем синего цвета только с одной стороны автомобиля — под капотом была установлена дохлая малолитражная четверка.
На протяжении следующего полувека концепт растерял прозрачный колпак кабины и превратился в родстер. Изменились даже фары и двигатель: теперь под капотом стоит 1,2-литровый Datsun. Но все это не помешало Симке продаться на аукционе за полмиллиона долларов, что лишний раз говорит о возрастающей ценности автомобилей той уникальной эпохи.
Quelle: Daniel Strohl - blog.hemmings.com; motor.ru
Relevante Artikel:
Килл Билл
Александр Андриевский Газета.Ru - Автоистория
|
|
|