|
1958 NSU Sport Prinz (Bertone)
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958
NSU Sport Prinz (Bertone), 1958 - Interior
Bilder: Audi AG
1958-1967
Perhaps the best remembered NSU motor-car is the Wankel-engined Ro80, but those looking for a small car in the late 50s and early 60s may well have considered the diminutive Prinz range. The NSU Prinz was introduced in 1957, at a time when bubble cars were still selling well, and there was a healthy market for small cars that could accomodate four people in moderate comfort. The first NSU Prinz sold from 1957 through to 1962, by which time a boxier replacement had already been introduced.
In 1958 the first Sport Prinz was launched, featuring a rakish coupe bodyshell designed by Bertone of Turin. In all, approximately 20,800 Sport Prinz were built, powered by the same twin cylinder rear-mounted engine as the contemporary Prinz saloons. In 1961 the boxy 598cc Prinz 4 was introduced, replacing the earlier car altogether in 1962. To look at, there were hints of Chevrolet Corvair (in miniature) in it's styling, and there would be even more in common with the Hillman Imp of 1963, coincidentally also a rear-engined car.
Франко Скальоне — одна из самых знаковых звезд итальянского автодизайна. По яркости его могли переплюнуть разве что Батиста Фарина и Нуччо Бертоне. Кстати, Франко был знаком с каждым из них!
Сотрудничество с Батистой не задалось, а вот Бертоне любезно пригласил Скальоне к себе в штат. Список творений Франко ломится от шедевров: Alfa Romeo Tipo 33 Stradale, концепты Alfa Romeo B.A.T., Abarth 1500 Biposto… Но в нашей подборке Франко оказался неспроста.
После десятков статных спорткаров Скальоне взял на себя практически непосильную задачу: преобразить NSU Prinz. Да-да, тот маленький автомобильчик, в дизайне которого кто-то увидит Chevrolet Corvair и даже советский «Запорожец». Сходство усиливает компоновка с мотором воздушного охлаждения сзади. Но удастся ли превратить массовую модель во что-то большее? Что ж, Франко приложил к этому все силы.
В результате Скальоне подарил NSU Sport Prinz оригинальный кузов с модными «плавниками» задних крыльев и крышей-куполом, которая накрывала ровную плечевую линию. В сочетании с коротенькой колесной базой образ получился карикатурным, а не элегантным. Однако этого хватило, чтобы убедить больше 20 000 человек купить машину. К тому же, 30-сильное купе разгонялось до 135 км/ч и хорошо управлялось. Главное — не смотреть на него сбоку.
Quelle: www.oldclassiccar.co.uk; motor.ru
|
|
|