|
1956 Ferrari 250 GT Coupe Corsa (Zagato)
Ferrari 250 GT Coupe Corsa (Zagato), 1959
Ferrari 250 GT Coupe Corsa (Zagato), 1956
Ferrari 250 GT Coupe Corsa (Zagato), 1956
Ferrari 250 GT Coupe Corsa (Zagato), 1956
Bilder: Zagato
All but five Ferrari 250 GT ‘Tour de France’ long wheel base chassis were bodied by Scaglietti. The remaining five were bodied by Zagato. No two were exactly identical as they were created according to the customers’ needs.
In 1956 Zagato received an unexpected commission. Two of Ferrari’s paramount clients, Vladimiro Galluzzi of Milan and Camillo Luglio of Genova, had specifically requested Ferrari to supply two 250 GT LWB chassis to be bodied directly by Zagato. In these years, Ferrari had several other privileged carrozzeria – Ghia, Touring, Scaglietti, Vignale and primarily Pinin Farina – performing nearly all of his coachwork, but due to the old friendship with Ugo Zagato, Enzo Ferrari accepted the offer. In addition, he was wise enough not to disappoint two of his most important customers.
For the Ferrari 250 GT LWB, Zagato used his lightweight, aeronautic techniques which he first adopted when founding his coach building company in 1919. This meant the lightweight and purposeful bodywork on the 250 GTZ not only looked incredible, it helped Camillo Luglio become the Italian sports car champion twice over.
www.bozhdynsky.com
Следующий кузов для Ferrari – теперь для 250GTZ – кудесники из Милана построили всего за два месяца по заказу спортсмена-любителя Владимиро Галлуцци в 1956 году. Этот шедевр сразу и навсегда вошел в десятку красивейших Ferrari, когда-либо созданных. Высоту машины скрадывала эффектная контрастная окраска в два цвета. Внимание привлекали «жабры» вентиляции на передних крыльях, характерный острый излом задних стоек кузова и ставшие фирменной чертой многих моделей Zagato так называемые double bubble – пара выштамповок-«пузырей» на крыше. Автомобиль, впервые представленный на конкурсе элегантности в Кортина д’Ампеццо, оказался одинаково пригоден и для подобных статусных мероприятий, и для гоночных трасс.
Почти одновременно из ворот Zagato выкатился второй экземпляр Ferrari 250GTZ, практически идентичный первому, но существенно облегченный. Заказчиком был бывший летчик-истребитель Камилло Лульо, одержавший на этой машине ряд побед и получивший титул чемпиона Италии в классе спортивных автомобилей в 1956 году.
Чертова дюжина (Владимир Князьков), Журнал "Мотор" 5-2007
|
|
|