|
1956 Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina)
Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina), 1956
Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina), 1956
Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina), 1956
Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina), 1956
Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina), 1956
Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina), 1956
Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina), 1956
Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina), 1956
Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina), 1956
Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina), 1956
Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina), 1956
Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina), 1956
Alfa Romeo Super Flow I (Pininfarina), 1956
Bilder: Alfa Romeo Automobilismo Storico; Pininfarina; www.cuoresportivo.pl
1956 Turin show: "Super Flow I Coupe". Plexi fenders, tail fins, plexi roof.
First Prototype
Second Prototype
Third Prototype
Fourth Prototype
This Alfa Romeo 6C 3000 CM (chassis 1361.00128) was originally a racecar with a body by Colli, driven by Juan Manuel Fangio to 2nd place in the 1953 Mille Miglia. This ex-factory spare racecar became a mule for various Pininfarina design studies.
The Turinese coachbuilder fitted four different bodies on the Alfa Romeo chassis between 1956 and 1960.
www.coachbuild.com
Pinin Farina, who is the doyen of the specialist coachmakers, displays three completely new styles of which the Super Flow Alfa Romeo is the most outstanding. It is based on an experimental 3-litre chassis, and has a Perspex roof tinted to avoid glare. The doors are in two parts, with the upper portion opening gull wing fashion, and the transparent top can be removed. Body sides are shaped with longitudinal hollow panels, with small stabilizing fins above each rear wheel. The large front wheels are covered by transparent wings, starting from the head lamps and terminating at the front door hinge. This construction is light, permits easy replacement and enables the driver to see his front wheels. The vehicle represents a new approach to a very high-speed design, but it remains to be seen whether the body will look like this when and if the car is ever put into production.
www.classiccarcatalogue.com
Полное название автомобиля – Alfa Romeo 6C 3000 CM Super Flow. Изначально это был гоночный автомобиль с кузовом фирмы Colli. Его водил легендарный Хуан-Мануэль Фанхио – тот самый пятикратный чемпион Формулы-1, превзойти рекорд которого смог только Михаэль Шумахер, – и даже занял на нем второе место в гонке Mille Miglia в 1953 году.
Позже машину отдали в ателье Pininfarina. Местные спецы сняли кузов и использовали 6C 3000 CM в качестве лаборатории на колесах, совершенствуя аэродинамику. С 1956 по 1960 год шасси под номером 1361.00128 сменило четыре разных кузова, но интересней всего был первый, названный Super Flow.
Кузов машины имел покатую крышу из плексигласа, плавники на корме, и – главное! – прозрачные передние крылья, также выполненные из плексигласа. Судя по всему, это решение было не слишком эффективным, ведь на всех последующих вариантах Super Flow был с обычными передними крыльями.
Влад Клепач - motor.ru
Designschmiede:
Pininfarina
|
|
|