|
1954 Fiat Turbina
Fiat Turbina, 1954 - Art-form lines by engineer Rapi
Fiat Turbina, 1954 - Circular hole to emit (very) hot air from turbine.
Bilder: Fiat; www.shorey.net
The Fiat Turbine prototype was officially introduced in Spring 1954 at the time of the Turin Motor Show. Work on this prototype was started in 1948, and in September 1950 the first drawings were made of the layout that had been chosen. The turbine itself was completed in January 1953 and on April 14th 1954, the car went through its first test track at the Lingotto factory.
The bodywork, a sports two-seat Coupé design was aerodynamically highly efficient. Wind tunnel tests showed the drag coefficient to be about 0,14. Estimated maximum speed of the Fiat Turbina was in the region of 250 kph (155 mph).
Paul Damiens - autoconcept-reviews.com
Заявкой на технологическое могущество стал прототип, оснащенный газовой турбиной позади водителя. С помпой представленный на Туринском автосалоне 1954 года 300-сильный автомобиль развил на испытаниях 250 км/ч. После чего тихо переехал в заводской музей - турбинные "задачки" оказались Фиату не по плечу. Как, впрочем, и другим гигантам автоиндустрии.
Прототип Turbina оказался бесперспективным, несмотря на шесть лет разработки, совершенную аэродинамику (Сх=0,14) и максимальные 250 км/ч.
Евгений ЕГОРОВ - Motor News
|
|
|