|
1953 Alfa Romeo 1900 Supersonic Conrero (Ghia)
Alfa Romeo 1900 Supersonic Conrero (Ghia), 1953
Alfa Romeo 1900 Supersonic Conrero (Ghia), 1953
Alfa Romeo 1900 Supersonic Conrero (Ghia), 1953
Alfa Romeo 1900 Supersonic Conrero (Ghia), 1953
Alfa Romeo 1900 Supersonic Conrero (Ghia) - Fehlman's Alfa at the start of the 1953 Mille Miglia.
Alfa Romeo 1900 Supersonic Conrero (Ghia) - Fehlman's Alfa at the start of the 1953 Mille Miglia.
Alfa Romeo 1900 Supersonic Conrero (Ghia), 1953
Alfa Romeo 1900 Supersonic Conrero (Ghia), 1953
Alfa Romeo 1900 Supersonic Conrero (Ghia), 1953
Conrero-designed and -built chassis for Swiss customer Robert Fehlman used 1.9 Alfa engine with four Dellorto carburetors.
Bilder: LaPresse; www.0-100.it; www.alfistas.es
Alfa Romeo 1900 MM'53 Supersonic Coupe by Virgilio Conrero for the Swiss driver Robert Fehlmann - Design by Giovanni Savonuzzi (Ghia)
Alfa Romeo 1900 'Conrero' was the brainchild of Virgilio Conrero, the Alfa Romeo tuning wizard from Turin. Gentleman driver Robert Fehlmann from Switzerland asked him to build a special car for the 1953 Mille Miglia, based around an Alfa Romeo 1900C Sprint engine with a combination of Fiat 1400 and Lancia Aurelia components.
For the coachwork, Conrero went to his friend Giovanni Savonuzzi (of Cisitalia fame), who had just been made head of design at Carrozzeria Ghia.
Savonuzzi came up with the now famous ‘Supersonica’ shape, which still looks spectacular today. Just imagine this car on the streets in 1953: the low waistline, long bonnet, extremely low roof over the compact cabin and rear lights that seem inspired by a turbine jet engine’s exhaust. The rear window/roof was covered by a large, curved Perspex panel to create a light interior. Also notable is the sharp ‘arrow’ that starts above the front wheels and ends in the tail section. The car was shown at the Salone di Torino in 1953, where it was one of the star attractions. Unfortunately, the futuristic Conrero-Alfa’s life was cut short when it was badly damaged during its raison d’être, the 1000-mile road race, Brescia-Rome-Brescia.
Conrero restored the chassis and rebodied it with a barchetta style body.
Even though the car made only two brief public appearances in Turin and Brescia (at the start of the Mille Miglia), interest in the new design was such that Ghia planned to make a limited run of Supersonics on an existing chassis, and Fiat was chosen as its partner. The fact that Fiat had just added an exciting 2-litre Otto Vu (Italian for V8) to the line-up probably influenced its choice (except for Ferrari’s V12, Alfa Romeo, Lancia and Maserati were all using 4- or 6-cylinder engines). The coachwork of the new car was almost identical to the Fehlmann special, the main difference being the removal of the intricate Perspex roof/rear window panel. It was first shown to the public at the Salon de Paris in October 1953, where journalists were again impressed by its looks and named it the most beautiful car of the show.
Ghia built eight examples on the 8V Fiat chassis. The Supersonic body was also applied to three Jaguars XK120, an Aston Martin DB2/4 and an even more extreme version was built on a DeSoto Adventurer chassis.
Дизайн кузова в сверхзвуковом стиле «Supersonic» впервые появился на Alfa Romeo 1900 Conrero, которая в 1953 году участвовала в Mille Miglia. Владелец тюнинг-ателье Вирджилио Конреро (Virgilio Conrero) обратился с просьбой разработать дизайн новой гоночной машины к своему другу Джованни Савонуцци (Giovanni Savonuzzi), который только что был назначен главой дизайна Carrozzeria Ghia.
Савонуцци придумал знаменитые формы «Supersonic», которые выглядят эффектно и по сей день. Только представьте себе эту машину на улицах в 1953 году: низкая талия, длинный капот, крайне низкая крыша над компактной кабиной и напоминающие сопла реактивного двигателя, задние фонари автомобиля. Также следует отметить «стрелу», которая начинается над передними колесами и заканчивается в хвостовой части. Экстравагантный стиль, безусловно, был следствием повального увлечения в 50-е годы темой сверхзвуковых самолетов, однако в отличие от многих «реактивных» проектов американцев, Савонуцци очень аккуратно использовал аналогии.
К сожалению, жизнь футуристической Conrero-Alfa оказалась недолгой, так как она сильно разбилась во время гонки и не подлежала ремонту. Это был первый «Supersonic», разработанный Савонуцци и построеный Ghia. Автомобиль назывался Alfa Romeo, хотя использовался только модифицировнный двигатель от Альфа Ромео 1900, а шасси было построено с использованием компонентов Fiat 1400 и Lancia Aurelia.
Не смотря на то, что автомобиль сделал только два кратких появления на публике в Турине (на автосалоне) и Брешии (в начале Mille Miglia), интерес к новому дизайну был такой, что в Ghia решают запустить дизайн «Supersonic» ограниченным тиражом на существующем шасси. Тот факт, что Fiat, только что представил захватывающий 2-литровый Otto Vu, вероятно, повлияло на то, что Фиат был выбран в качестве партнера.
Всего было построено восемь экземпляров на шасси Fiat 8V, затем еще три автомобиля на шасси Jaguars XK120 и один на базе Aston Martin DB2/4. Также стоит вспомнить более радикальную версию сверхзвукового дизайна — DeSoto Adventurer II.
Quelle: Philip Leemans - www.classicdriver.com; fabwheelsdigest.blogspot.com
|
|
|