|
1947 Maserati A6 1500 Berlinetta Speciale (Pininfarina)
Maserati A6 1500 Berlinetta Speciale (Pininfarina), 1947
Maserati A6 1500 Berlinetta Speciale (Pininfarina), 1947
Maserati A6 1500 Berlinetta Speciale (Pininfarina), 1947
Maserati A6 1500 Berlinetta Speciale (Pininfarina), 1947
Bilder: Pininfarina
PF456
After the factory had moved to Modena in 1940, the relationship between owner Adolfo Orsi and the Maserati brothers had quickly deteriorated, but they were bound by contract to work for the company they founded in until 1947. Fortunately their enthusiasm and dedication made sure their work did not suffer from the difficulties. While most of the Orsi family's factories were virtually destroyed in the second world war, the Maserati works suffered only minor damage, so production could begin shortly after the violence was over.
During the War the Maserati brothers continued the development work, which concentrated around a new six cylinder engine. In remembrance of their late brother Alfieri, the new engine was known internally as the A6. Simplicity of the design was key, as the engine was intended for a production car; the initial fixed cylinder head was quickly discarded because the performance advantage did not make up for the increased complexity. A novel feature was the valvetrain, which used rockers to actuate the valves and allowed for easy valve adjustments. In 1946 two conventional oval-tube frames were constructed for the new 1500 cc engine. The chassis were suspended by wishbones at the front and a live axle at the rear.
Pinin Farina was commissioned to body the first chassis while Zagato was responsible for the second chassis. Dubbed the '1500 Gran Turismo', the new car debuted at the 1947 Geneva Motorshow with the Pinin Farina Berlinetta body. Similar in design to the legendary Cisitalia coupes, the new Maserati was an obvious highlight of the show. A year later at the Turin show, a slightly more civilized, but equally appealing Pinin Farina design was debuted, which would form the basis of the production cars.
With only 65 bhp available the small two seater was no stormer and in 1949 the factory debuted a more powerful engine. Triple Webers, higher compression, a more aggressive camshaft and an adjusted timing increased the power to 90 bhp. Four more cars were equipped by the factory with the '3C' package and a large number of the other cars were later retrofitted with the package. Overall performance was definitely increased, but at the end of 1950 the Maserati brother's last design was replaced by a more powerful 2-litre version of the 'six'.
Несмотря на то, что компания братьев Мазерати не испытывала больших финансовых затруднений, в 1937 году она была продана семье Орси из Модены. В соответствии с контрактом на продажу компании все братья Мазерати продолжали исполнять свои обязанности в компании в течение 10 лет. После истечения срока действия контракта, они покинули фирму Maserati, основав OSCA.
В наследство своей бывшей компании братья оставили разработанный ими в годы Второй Мировой войны новый полуторалитровый шестицилиндровый двигатель, развивающий мощность 65 лошадиных сил. Именно с этого двигателя и началась новая история фирмы.
Будучи опытным коммерсантом Омер Орси решил использовать этот двигатель не только для установки на гоночные машины, но и для производства спортивных автомобилей с заказными кузовами, имеющими спрос у богатых клиентов.
В 1947 году на фабрике строится автомобиль, стальная рама из труб овального сечения которого установлена на зависимую заднюю подвеску и независимую, рычажного типа, переднюю. Под капотом стоял тот самый 1,5-литровый двигатель с верхним распредвалом и четырехскоростная коробка передач.
С заказным кузовом работы Pinin Farina, Maserati A6 1500 GT 3C Berlinetta был выставлен на автомобильной выставке в Женеве, где был отмечен за изящный дизайн. Однако ходовые качества и рабочие характеристики автомобиля, не раскрытые в выставочном зале, оставляли желать лучшего.
Три обновленных версии А6 показали в 1951 году на Парижском автосалоне. Закрытый четырехместный кузов был создан Pinin Farina и являлся стандартным, вариант спайдер представил Frua, а двухместное купе — Vignale. Объем двигателя был увеличен до 2 литров, а мощность возросла до 100 лошадиных сил. С усовершенствованными узлами трансмиссии и подвески новый Maserati A6 наконец был готов к успеху.
Quelle: www.ultimatecarpage.com; www.carpedia.ru
Designschmiede:
Pininfarina
|
|
|